گامبیا علیه فیسبوک- تحصیل دلیل برای استفاده نزد دیوان بین ­المللی دادگستری

 [۱]

نویسنده: Michael A Becker

ترجمه و تحقیق: زهره شفیعی- پژوهشگر دوره دکتری حقوق بین­ الملل عمومی دانشگاه علامه طباطبایی

ویراستار علمی: دکتر وحید بذار- پژوهشگر حقوق بین ­الملل و مدرس دانشگاه

طرح این دعوی از سوی گامبیا با هدف تلاش این دولت برای پاسخگویی میانمار به دلیل نقض­های ادعایی کنوانسیون ۱۹۸۴ جلوگیری و مجازات نسل زدایی در دیوان بین­ المللی دادگستری است، مطرح شد.[۲] گامبیا به دنبال ادله­ ی بیشتر برای حمایت و تقویت ادعاهای خود در قضیه ­ی درحال رسیدگی علیه میانمار در دیوان بین المللی دادگستری و احراز قصد نسل زدایی (عنصر معنوی) از سوی میانمار بود که رای به بحث های گسترده تر در مورد آزادی بیان، حریم خصوصی، دسترسی به اطلاعات و حقوق و تعهدات شرکت­های رسانه ­های اجتماعی نیز رسید.

 ارتباط میان فیسبوک و سخنان نفرت ­­انگیز علیه روهینگیا در برخی اسناد مستند گشته­ اند (بنگرید: اینجا و اینجا). هیئت حقیقت­ یاب در مورد میانمار[۳] در گزارش­های خود (برای مطالعه بیشتر بنگرید) به صورت برجسته­ به بهره­ گیری بازیگران دولتی و غیردولتی از فیسبوک به منظور ترویج سخنان نفرت­ انگیز و خشونت­ آور علیه این اقلیت اشاره نموده است (بنگرید: پاراگراف­های ۱۳۴۲- ۱۳۵۴). متعاقب تحقیقاتی که فیسبوک در این رابطه انجام داد، در آگوست ۲۰۱۸ قریب به ۴۲۵ صفحه­ی فیسبوک، ۱۷ گروه فیسبوکی، ۱۳۵ حساب کاربری در فیسبوک و ۱۵ حساب­ کاربری اینستاگرام را حذف کرد، همچنین استفاده­ ی ۲۰ فرد و نهاد از این پلتفرم را ممنوع نمود. فیسبوک بیان کرد که در این رابطه با سرعت اقدام نکرده اما از این پس فناوری­های بهتری را برای شناسایی این سخنان به کار خواهد گرفت و ابزارهای خود را ارتقاء خواهد داد (بنگرید: اینجا). نکته قابل تامل آن است که اگرچه فیسبوک این صفحات و پیام­ها را حذف نمود، این مطالب در خود فیسبوک باقی ماندند و همین زمینه­ ای برای طرح شکایت گامبیا علیه فیسبوک در دیوان فدرال بود.

۵ ژوئن ۲۰۲۰ گامبیا دادخواستی[۴] را متعاقب ماده ۲۸ قانون ۱۷۸۲[۵] در دادگاه بخش کلمبیا به ثبت رساند. فیسبوک معتقد بود که این خواسته در تعارض با قانون ارتباطات ذخیره شده [۶](SCA) است و این قانون افشاء اطلاعات را منع نموده.[۷] در واقع یکی از مسائل کلیدی این بود که آیا اسناد و ارتباطات مرتبط با کاربری­های خاصی از فیسبوک که این شرکت از پلتفورم حذف کرده و در فضای ذخیره الکترونیکی یا ذخیره پشتیبان[۸] وجود دارند مشمول قاعده­ی منع افشاء در قانون [۹]SCA هستند یا خیر؟

به طور خلاصه، دیوان عالی فدرال مقرر داشت که محتوا و مطالب حذف شده مشمول قاعده­ی منع افشاء در قانونِ ارتباطات ذخیره شده (SCA) نیستند ۲۷۰۲)§ (۲۸ USC بلکه صفحات یا پست­هایی که پیش از حذف از سوی فیسبوک در دسترس عموم قرار می­گرفتند مشمول استثنای قانونیِ (قاعده­ی منع افشاء اطلاعات) بودند. نهایتا، دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا به فیس بوک دستور داد تا مطالب مربوط به سخنان نفرت انگیز علیه روهینگیا و تحریک به خشونت در میانمار که پیشتر فیسبوک آنها را حذف کرده بود، در اختیار گامبیا قرار دهد.

پس از شرح خلاصه رای و شناسایی برخی از نقص­ها و کاستی­ها در بخش اول، ذکر چند ملاحظه لازم به نظر می­رسد. از این­روی پست حاضر به شرح آن ملاحظات می­پردازد.

ابتدا آنکه،  محدوده­ی اسناد درخواستی از سوی گامبیا و  درنتیجه محدوده­ی رای دیوان نسبت به یک دسته از ارتباطات یعنی پیام­های کاربران خصوصی به یگدیگر واضح نیست. دیوان دریافت (و طرفین موافقت کردند) که پیام­های خصوصی در استثنای «رضایت قانونی» قاعده­ی منع افشا  SCAنمی­گنجند. با اینحال، تفسیر مضیق دیوان از «ذخیره سازی پشتیبان» به این معنا است که پیا­م­های خصوصی مرتبط با حساب­های حذف شده­ی دائمی به هیچ وجه ذیل SCA قرار نمی­گیرند. در طول کنفرانس­های وضعیت[۱۰]، مشاور گامبیا روشن ساخت که درخواستِ کشف به چنین ارتباط­های خصوصی نیز اشاره دارد. به عنوان مثال وی اشاره کرد که شواهدی مبنی بر قصد ارتکاب نسل زدایی ممکن است در ارتباطات خصوصی میان ژنرا­ل­ها یافت شود و ارتباطات صرفا خصوصی نیز باید افشا گردند البته به دلایلی به جز استثنای «رضایت قانونی» (نسخه رونوشت ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰، ص ۱۰؛ نسخه رونوشت ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰، ص ۳۷). حکم دیوان ظاهرا چنین ارتباطات خصوصی را نیز دربرمی­گیرد. اگر حساب­های کاربری فیسبوک برای تولید چنین پیام­هایی به طور دائم حذف شده باشند، چنین مطالبی بر اساس نظر دیوان تحت حاکمیت SCA قرار نمی­گیرند؛ مشخص نیست که اگر تنها یکی از حساب­های کاربری مورد بحث در یک مکالمه خصوصی حذف شده باشند، چه معنایی دارد. در هر صورت، این مساله ممکن است توضیحی باشد از اینکه چرا دیوان در راستای اجابت درخواست گامبیا صرفا بر استثنای «رضایت قانونی» تکیه نکرده است.

دوم آنکه، رای مورد بحث دربرگیرنده چند عبارت­پردازی تعجب­انگیز بود. به عنوان مثال، این تصمیم بارها به نسل­زدایی روهینگیا به عنوان واقعیتی ثابت شده، اشاره می­کرد به جای اینکه به عنوان مثال از عبارت ادعاهای نسل زدایی استفاده کند. اینکه آیا نسل زدایی در میانمار صورت پذیرفته است یا خیر، مساله نهایی و وابسته به رسیدگی نهایی دیوان بین­المللی دادگستری است. ممکن است مقصود دیوان عالی فدرال این باشد که اعمالی که می­توانند نسل زدایی را محقق سازند (عنصر مادی نسل زدایی) رخ داده­اند در حالی­که قصد ارتکاب نسل­زدایی (عنصر معنوی) باید ثابت شود. به هرحال بهره بردن از زبانی محتاط­تر انتظار می­رفت، به ویژه با توجه به اینکه ایالات­متحده تاکنون از شناسایی این وضعیت به عنوان نسل­زدایی امتناع کرده است. یکی دیگر از موارد حیرت­آورتصمیم، توصیف کنایه­آمیز از فیسبوک به دلیل تاریخ تلخ رسوایی­های حریم خصوصی بود که ردای حقوق حریم خصوصی را به خود گرفته است[۱۱] (ص ۱۸). در حالی­که دیوان اقدام فیسبوک برای حذف محتواها و مطالبی که نسل­زدایی را تقویت و حمایت می­کنند، تحسین و ستایش می­کرد، فیسبوک را اینگونه توصیف کرد که «در مرحله  بعدی یعنی اشتراک­گذاری آن محتواها دچار اشتباه شده است.» (ص ۳۱). فیسبوک آماج انتقاد موجه در بسیاری از جبهه­های گوناگون است (از جمله اینکه چطور ممکن است در حال حاضر به دنبال تقویت وجهه خود باشد)، اما این دیدگاه اشتباه است که رفتار فیسبوک مبنی بر ادعای اتخاذ خط­مشی مبتنی بر حفظ حریم خصوصی یا پنهان نمودن محتوایی که منطقا ذیل SCA حمایت می­شدند، متظاهرانه است. درواقع، تاریخ ناپاک فیسبوک ممکن است دلایل خوبی برای توجه ویژه­ی فیسبوک به چنین مسائلی در حال حاضر را نشان دهد.

سوم آنکه، تصمیم مورد بحث گستره­ای که فیسبوک برای رد دادخواست از دیوان خواسته بود که گامبیا باید از طریق [۱۲]IIMM (مکانیزم تحقیق مستقل در میانمار) به جای جستجوی مستقیم مطالب در فیسبوک اقدام کند را به خوبی مورد توجه قرار نداد. درحالی­که درست است که دستور IIMM اجازه اشتراک گذاری اطلاعات در رابطه با رسیدگی­های دیوان بین­المللی دادگستری را می­دهد، وظیفه اصلی آن تهیه پرونده و بایگانی­هایی برای تسهیل تعقیب­های کیفری آتی است- تمایزی که به نظر می­رسید فیسبوک آن را نادیده گرفته است. همانطور که وکیل گامبیا اظهار داشت، IIMM نمی­تواند فیسبوک را مجبور به اشتراک گذاری مطالب کند و این مساله به «لطف و همراهی فیسبوک » ارتباط دارد (رونوشت ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰، ص ۱۲۳). در مقابل، کنگره قانون ۱۷۸۲[۱۳] (قانون مساعدت با دادگاه­های خارجی و بین­المللی و اصحاب دعوی نزد چنین دادگاه­هایی) را تصویب کرد تا ابزاری را برای طرفین یک دادرسی بین­المللی فراهم آورد تا بتوانند افشای اجباری را خواستار باشند. علاوه بر این، درخواست گامبیا فراتر از آن چیزی است که فیسبوک در IIMM برای اشتراک­گذاری اطلاعات اعلام کرده بود.

چهارم آنکه، تصمیم فوق­الذکر مسایل و سوالات بیشتری را در رابطه با حفاظت ازحریم خصوصی، اطلاعات و داده­ها فراهم ­آورده که از حوصله­ی این پست خارج است. به عنوان مثال، دیوان هیچ بحثی نکرد که متابعت از دستور و حکم صادره ممکن است با تعهدات فیسبوک ذیل قوانین حفاظت از حریم خصوصی و داده­ها ذیل قوانین دیگر در تعارض باشد، به ویژه اگر هریک از داده­های درخواستی خارج از ایالات متحده ذخیره شده باشد. آیا در آینده حکم یک دادگاه در رابطه با درخواست افشای اجباری محتوای حذف شده بر اساس قانون ۱۷۸۲ می­تواند تعهدات حقوقی متناقضی را ایجاد کند (به طور مثال با مقررات عمومی حفاظت از داده­ها (GDPR))؟ اگر چنین افشای اجباری منجر به نقض قوانین خارجی شود آیا یک شرکت رسانه اجتماعی می­تواند از چنین دستوری سرپیچی کند؟ تصمیم دیوان همچنین توجه چندانی به مساله دیگری که فیسبوک مطرح کرده بود، نداشت که آیا تفسیر مضیق از SCA  فرصت­های دولت­های خارجی را برای افشای محتوای رسانه­های اجتماعی از جمله اطلاعاتی که ممکن است برای هدف قرار دادن دشمنان سیاسی یا فعالان حقوق بشر استفاده شود، افزایش می­دهد؟ (رونوشت ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰، صص ۶۸- ۶۹). آیا رویکرد دیوان ممکن است منجر به تضعیف قانون [۱۴]CLOUD -یک قانون فدرال که در سال ۲۰۱۸ تصویب شد و به دولت­های خارجی اجازه می­دهد تا برای تسهیل درخواست­های اجرای قانون به منظور افشای داده­های خصوصی اشخاص ثالث، قراردادهای دوجانبه با ایالات متحده منعقد نمایند- شود؟ از نظر فیسبوک این روش در مقایسه با قانون ۱۷۸۲ که در آن تصمیم گیری­ها عمدتا به صلاحدید قضایی واگذار می­شود، تدابیر و حفاظت بهتری را در مورد افشای داده­ها به دولت­های خارجی ایجاد می­کند.

پنجم آنکه، تصمیم مورد بحث نمونه مهمی از بهره­گیری از­ یافته­های یک نهاد بین­المللی حقیقت یاب است. دیوان عالی به میزان گسترده­ای بر یافته­های هیئت حقیقت­یاب میانمار – و نه تنها برای پیشینه­ی قضیه- تکیه کرد. به عنوان مثال، نتایج دیوان در مورد اینکه آیا گروه­­ها و پست­های اسمی خصوصی فیسبوک ماهیت عمومی دارند را وابسته به نوع عملیات آن ارگان دانست، و همچنین دیوان تصمیم خود را بر این داشت که دامنه و محدوده­­ی درخواست گامبیا باید به جای سال ۲۰۱۶ به سال ۲۰۱۲بازگردد. به طور خاص دیوان اشاره کرد که هیئت حقیقت­یاب سازمان ملل متحد به این نتیجه رسیده بود که مقامات میانمار از فیسبوک برای انتشار اطلاعات نادرست در رابطه با روهینگیا از اوایل ۲۰۱۲ بهره می­بردند و خشونت مستقیم علیه روهینگیا در سال­های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تنها با بررسی اظهارات مقامات میانمار که به سال ۲۰۱۲ بازمی­گردد (صص ۲۵- ۲۶) قابل ارزیابی است. کمیسیون­های بین­المللی تحقیق به طور معمول به عنوان مقدمات– و نه پیش­نیازها- رسیدگی­های کیفری بین­المللی تلقی می­شوند. مثالی که در دادخواست گامبیا ارائه شد، نشان می­دهد که گزارش­های نهادهای حقیقت­یاب بین­المللی نیز ممکن است نقش مهمی در تلاش­هایِ تحصیل دلیلِ حاکی بر عمل خلاف و اشتباه از سوی مکانیزم­های داخلی داشته باشند.

چه چیز پیش رو است؟

درحال حاضر فیسبوک برای اجابت درخواست گامبیا تعهد قانونی[۱۵] دارد. اما آیا تعهد خود را ایفا می­کند؟ حتی اگر فیسبوک در مورد حمایت از حقوق بشر در میانمار به تعهدات خود عمل کند، ممکن است پیامدهای گسترده­تر این حکم که فراتر از خط­مشیِ دادخواستِ گامبیا است را عمیقا مشکل­ساز بداند. طرفین اختلاف ۱۴ روز فرصت برای طرح و ثبت اعتراض کتبی دارند. چنانچه حکم قاضی بخش قطعی شود، ممکن است درخواست تجدیدنظر به دادگاه استیناف بخش کلمبیای ایالات متحده[۱۶] گام بعدی باشد. فیسبوک ممکن است به دنبال به چالش کشیدن هر موضوعی باشد. این یافته­ی دیوان که یک کپی از فایلِ «محتوا و مطالبِ حذف شده­ی دائمی» فراتر از حفاظت و حمایت از عدم افشای SCA است، می­تواند در صدر فهرست قرار بگیرد. به عبارت دیگر، پیروزی گامبیا ممکن است کوتاه مدت باشد.

دورنمای تاخیر بیشتر فیسبوک در هرگونه افشای اطلاعات به گامبیا نیز باید در چارچوب قضیه دیوان بین­المللی دادگستری در نظر گرفته شود. زمان بهره­گیری گامبیا از هرگونه مطالب به دست آمده از فیسبوک در لایحه­ی تسلیمی اکتبر ۲۰۲۰ گذشته است و هر ادله­ی جدیدی باید در مرحله­ی بعدی ارائه گردد. دیوان بین­المللی دادگستری احتمالا (هرچند تضمینی وجود ندارد) اجازه برگزاری دور دوم تبادل لوایح در این قضیه را بدهد که فرصت ارائه ادله جدید را فراهم می­آورد. از سوی دیگر، اگر رسیدگی­های کتبی (تبادل لوایح) پایان یافته باشد، گامبیا باید رضایت میانمار یا مجوز ویژه دیوان را کسب نماید ( ماده ۵۶ قواعد دادرسی دیوان). همانطور که در دستورالعمل شماره ۹ بیان شده است، ارائه دیرهنگام ادله ممنوع است اما در شرایط استثنائی مجاز تلقی می­شود. در این قضیه، گامبیا می­تواند به طرز قانع کننده­ای شرح دهد که چرا باید مطالب مورد بحث در پرونده گنجانده شوند و چرا نمی­توانسته زودتر آنها را اعلام نماید. در هر صورت، رسیدگی­های دیوان­بین­المللی­دادگستری در حال حاضر متوقف شده­اند. دیوان بین­المللی دادگستری هنوز جلسه­ای برای استماع ایرادهای مقدماتی که میانمار در ژانویه ۲۰۲۱ به ثبت رسانده، درست پیش از کودتای نظامی که دوره جدیدی از بی ثباتی و خشونت را آغاز کرده، برگزار نکرده است. در همین حال، کمیته اعتبارنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم­گیری در مورد اینکه چه کسی نماینده میانمار در سازمان ملل است را به تعویق انداخته است (در مورد ادعاهای رقیب بنگرید به: اینجا، اینجا و اینجا). دورنمای امیدوارکننده این وقفه در رسیدگی­های دیوان­بین­المللی­دادگستری ممکن است این باشد که گامبیا زمان بیشتری را برای کسب مطالبی که از فیسبوک به دنبال اخذ آنها بود، فراهم آورد. از نظر ارزش اثباتی، این اطلاعات و مطالب می­توانند در هر محدوده­ای از اصطلاح «مدرک غیر قابل انکار یا دلیل جرم»[۱۷] که ادله مستقیمی از قصد نسل­زدایی ارائه می­دهد تا مجموعه­ای از اطلاعات باشند که پشتیبانی بیشتری برای چنین استنتاجی را فراهم می­آورند.

شاید مهمتر از همه، رای دیوان عالی در دعوی گامبیا علیه فیسبوک بر نیاز به یک چارچوب قانونی بهتر در ایالات متحده و سایر نقاط تاکید دارد تا شرکت­های رسانه­های اجتماعی را برای برآورده کردن الزامات رقابتی حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات، تعدیل محتوا و بیان آزاد، و همکاری با طرح­های پاسخگویی قانونی توانا سازند. هیئت نظارت فیسبوک از فیسبوک خواسته است تا به این واقعیت که حذف محتوای مضر ممکن است تلاش و اقدامات پاسخگویی را تضعیف کنند، بپردازد و باید با مسئولیت برای جمع­آوری، حفظ و در صورت لزوم اشتراک­گذاری اطلاعات در رابطه با مکانیزم­های پاسخگویی توازن ایجاد نماید. در واقع، هیئت نظارت (در تصمیم خود مبنی بر تعلیق حساب کاربری رئیس جمهور سابق ایالات متحده آقای ترامپ) از فیسبوک خواست تا سیاست حقوق بشر سازمانی خود را اصلاح نماید تا مشخص گردد که چطور اطلاعاتی که پیشتر در پلتفرم عمومی بوده است، می­تواند در عین مطابقت با قانون حفاظت از داده­ها در دسترس محققان و بازرسان قرار گیرند. در حالی که که تصمیم دیوان در دعوی گامبیا علیه فیسبوک ممکن است فیسبوک را وادار سازد تا این سیاست را به روز نماید، مسیر امیدوارکننده­تری برای کنگره است که قانون SCA و احتمالا  ۱۷۸۲ را برای ایجاد یک رژیم حقوقی جدید که نکات فوق را پوشش دهند، اصلاح نماید.

در پایان، پرونده­ای که توسط گامبیا علیه فیسبوک مطرح شد، ترکیب عجیبی از چالش­هایی است که یک شرکت مثل فیسبوک ممکن است با آن مواجه شود، همانند حفاظت و حمایت از مدل کسب و کار خود، کمک به کمپین­های حقوق بشر و دفاع از حیثیت و شهرت خود را نمایان می­سازد. درخواستِ گامبیا در خصوص افشاء، مربوط به همدستی  و پاسخگویی ادعایی فیسبوک برای آنچه در دهه گذشته در میانمار به وقع پیوسته، نیست. با این وجود، تصمیم دیوان حاکی از تعهدی اخلاقی است که اکنون به یک تعهد حقوقی تبدیل گشته است –که وقتی بحث از اصلاح می­شود، فیسبوک به گفته­های خود عمل نماید (ص ۳۲). چنین نکاتی به نظر خوب هستند اما آیا خود دیوان تعادل درستی را میان ارزش­های رقیب فراهم آورده، یک سوال بی پاسخ[۱۸] است.

[۱] Michael A Becker, The Gambia v Facebook: Obtaining Evidence for Use at the International Court of Justice (Part II), 6 October 2021. Available at: https://www.ejiltalk.org/the-gambia-v-facebook-obtaining-evidence-for-use-at-the-international-court-of-justice-part-ii/ (last visited: 3 November 2021).

[2] نوامبر ۲۰۱۹ گامبیا دعوی را علیه میانمار با ادعای نقض کنوانسیون منع و مجازات نسل­زدایی و ادعای ارتکاب نسل­زدایی طرح نمود. پیش از طرح دعوی نزد دیوان، هیئت حقیقت­یاب مستقل بین­المللی درباره میانمار گزارشی صادر نموده بود که در آن به نقض فاحش حقوق بشر مردم روهینگیا اشاره گشت. همپنین این هیئت حقیقت­یاب در گزارش خود اذعان کرده بود که ارتکاب اعمالی همچون قتل، تجاوز و شکنجه با قصد وقوع نسل­زدایی است.

[۳] Independent Investigative Mechanism for Myanmar (IIMM).

[4] درخواست گامبیا شامل: ۱- افشاء مکاتبات خصوصی و عمومی حذف شده البته محدود به مطالبی که سخنان نفرت­انگیز و یاا خشونت­آمیز را شامل میشوند، ۲- افشاء اسناد مربوط به تحقیقات داخلی فیسبوک که حاکی از چگونگی شناسایی و حذف مطالب هستند و ۳- شهادت نماینده فیسبوک.

[۵] این قانون به دیوان فدرال ایالات متحده اجازه می­دهد تا براساس درخواست دیوان­های بین­المللی یا خارجی و یا هر شخص ذینفعی، دستور شهادت یا ارائه اسناد و مدارک برای بهره­گیری در دادرسی­های دیوان ­های بین­المللی یا خارجی دهد (تحصیل دلیل).

[۶] The Stored Communications Act. قانون ارتباطات ذخیره شده در سال ۱۹۸۶ به مجریان قانون فدرال اجازه داد تا شرکت­های فناوری واقع در ایالات متحده را از طریق حکم یا احضاریه وادار به ارائه داده­های درخواستی ذخیره شده بر روی سرورهایشان کنند بدون توجه به آنکه ذخیره این داده­ها در خاک ایالات متحده یا سایر دولت ها صورت گرفته باشد.

[۷] See: Michael A Becker, The Gambia v Facebook: Obtaining Evidence for Use at the International Court of Justice (Part I), Available at: https://www.ejiltalk.org/the-gambia-v-facebook-obtaining-evidence-for-use-at-the-international-court-of-justice-part-i/ (Last visited: 18 November 2021).

[8] Backup storage

[9] این قانون اشعار می­دارد، نهادی که سرویس ارتباطات الکترونیکی را ارائه می­دهد (در اینجا فیسبوک) نباید آگاهانه مطالبِ هر شخص یا نهاد را که در ذخیره الکترونیکی آن سرور قرار دارد برای هر شخص یا نهاد دیگر افشاء نموده و در دسترس قرار دهد.

[۱۰] Status conference. کنفرانس وضعیت یک جلسه به دستور دادگاه با یک قاضی (یا تحت برخی شرایط یک وکیل) است که در آن، آنها تاریخ محاکمه را تعیین می­کنند یا اطلاعات به روز در مورد یک متهم را برای شرایط جاری دریافت می­کنند.

[۱۱] Rich with Irony

[12] Independent Investigative Mechanism for Myanmar.

[13] Code § ۱۷۸۲

[۱۴] The Clarifying Lawful Overseas Use of Data Act. قانون شفاف سازی استفاده از داده­ها در خارج از کشور یک قانون فدرال ایالات متحده است که در سال ۲۰۱۸ به تصویب رسید.

[۱۵] Legal cover

[16] D.C. Circuit

[17] Smoking gun. اشاره به موضوع با واقعیتی دارد که به عنوان ادله و شواهد قطعی یک جنایت یا عملی مشابه آن به کار گرفته می­شود. این اصطلاح به قوی ترین نوع ادله غیرمستقیم اشاره دارد و نقطه­ی مقابل ادله مستقیم است. یعنی اعمالی همچون کشیدن ماشه، شلیک اسلحه. در واقع این اصطلاح اشاره به اطلاعاتی دارد که ثابت می­کنند چه کسی جرم را مرتکب شده است.

[۱۸] Open question

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *