با بازگشت طالبان، آموخته­ ها باید عملی شود

نویسنده: Emanuela-Chiara Gillard

ترجمه و تحقیق: دکتر مهناز رشیدی، پژوهشگر حقوق بین­ الملل و مدرس دانشگاه

ویراستار علمی: دکتر حجت سلیمی ترکمانی، دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

 

«آگاهی بیشتری در خصوص اثر سوء اقدامات ضدتروریستی و تحریم­ها نسبت به عمل بشردوستانه وجود دارد. اکنون، زمان استفاده از آموخته‌هاست».

حملات ۱۱ سپتامبر، جامعه بین ­المللی را به سمت اتخاذ طیف وسیعی از اقدامات ضد تروریستی رهنمون ساخت. بحث پیرامون انطباق آنها با حقوق بین‌ الملل بشردوستانه و حقوق بشر و کارائی آنها [همچنان] ادامه دارد. آنچه مبرهن گشته این است که برخی از این اقدامات باعث شده [ارائه] کمک های بشردوستانه به میلیون­ها انسانی که در مناطق تحت کنترل گروه­های مسلح موسوم به تروریستها و یا در جایی که چنین گروه ­هایی حضور چشمگیری دارند، زندگی می کنند، دشوار شود.

اینها شامل القاعده در شبه جزیره عربی یمن، گروه ­های زیر مجموعه داعش در سوریه، الشباب در سومالی، بوکوحرام در نیجریه، حماس در غزه[۱] و [گروه ­های] مختلف وابسته به القاعده در ساحل می باشند. درس­هایی که با درد و رنج آموخته شده­اند باید در افغانستان تحت حکومت طالبان به کار گرفته شود.

ممانعت از اقدام بشردوستانه

به طور سنتی، اقدامات قانونی ضدتروریستی، اعمال خشونت­آمیز را جرم انگاری کرده اند، اما در سال­های اخیر، اقدامات اتخاذ شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و برخی از کشورها به صورت یک جانبه، به منظور حمایت از اقدامات تروریستی و گروه های تعیین شده به عنوان تروریست، گسترش یافته است.

«سیاست گذاران تحریم ها را اعمال می کنند – و با توجه به گسترده بودن آنها – نمی توان تأثیر سوء بالقوه آنها بر اقدامات بشردوستانه را نادیده گرفت»

وقتی این اقدامات در شرایط مخاصمات مسلحانه- و در نبود ضمانت های کافی- اعمال می شود، می­تواند مانع از فعالیت سازمان­های بشردوستانه آنگونه که در حقوق بشر دوستانه پیش بینی شده و مطابق با اصول بشردوستانه است، شود، که این امر مستلزم ارائه شیوه ای بی­طرفانه در خصوص کمک های احیاء کننده ای است.  محدودیت­ در اعمال تحریم­ها در راستای اهداف سیاسی غیر از ضد تروریسم نیز، تنش­های مشابهی را ایجاد می­کند.

ممنوعیت استفاده از وجوه نقد یا دارایی­های دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار اشخاص یا گروه­های تروریستی است می‌تواند پرداخت­های احتمالی انجام شده در حین عملیات بشردوستانه و محموله­های امدادی را که منحرف شده و نهایتاً به دست این گروه ها افتاده است را متوقف سازد.

شدیدترین این محدودیت ها در خصوص ارائه خدمات پزشکی است، که بر خلاف اصل اساسی حقوق بشردوستانه می باشد که هریک از افراد زخمی و بیمار – خواه غیرنظامی یا رزمنده –  را بدون هیچ تبعیضی مستحق برخورداری از خدمات درمانی می­داند و کسانی که این خدمات را ارائه می دهند نباید مجازات شوند.

سازمان های بشردوستانه بیش از یک دهه است که بر این مسائل تأکید کرده اند. پیشرفتهای اخیر موجب خوش­بینی جزئی شده و تحولی را در این خصوص ایجاد کرده است به نحوی که نهادهای اعمال کننده اقدامات ضدتروریستی و تحریم­های بین المللی و داخلی شروع به رعایت حقوق بین­الملل و قواعد حقوق بین­الملل بشردوستانه نموده اند.

در سال ۲۰۱۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء با صدور درخواستی الزام­آور از کشورهای عضو درخواست کرد تا اطمینان حاصل نمایند که کلیه اقدامات اتخاذی ضد تروریستیشان، مطابق با تعهدات حقوق بین­الملل از جمله حقوق بین­الملل بشردوستانه باشد.

نوآوری­های اخیر تحریم­های خاص-کشوری سازمان ملل متحد شامل درخواست­های مشابهی برای اثربخشی به اقدامات اتخاذی توسط کشورهای عضو است. گرچه این امر هنوز در حد یک استثناء صریح برای انجام اقدامات بشردوستانه نیست، اما  یک پیشرفت قابل توجه و مشوقی قوی برای گنجاندن ضمانت­های مناسب در اجرای اقدامات سازمان ملل در سطح داخلی است.

رویه تشویقی مشابهی در سطح اتحادیه اروپا قابل احراز است و قوانین جدید داخلی ضدتروریستی که توسط چندین کشور تصویب شده است، شامل تضمین هائی برای اقدامات بشردوستانه می شود.

اعمال آموخته ها در افغانستان

هنوز خیلی زود است که بدانیم طالبان چه سیاست­هایی را اتخاذ خواهند کرد و جامعه بین­المللی چه اقداماتی را برای ارتقای پایبندی به حقوق بشردوستانه، حقوق بشر و اهداف ضد تروریسم انجام خواهد داد. با این وجود، سیاست­گذاران هنگام اجرای تحریم­ها – و ارزیابی گستره آنها – نمی­توانند تأثیر سوء احتمالی آنها بر اقدامات بشردوستانه را نادیده بگیرند. آنها باید پنج درس کلیدی را مطمح نظر قرار دهند:

«تأثیر مخرب تحریم ها بسیار بیشتر از محدودیت های واقعی است که آنها اعمال می کنند. به ویژه بازیگران تجاری فعالیتهای خود را در مناطقی که از نظر آنها ریسک بالایی دارد، محدود می کنند»

نخست، باید در مورد محدودیت­های قانونی فعلی وضوح وجود داشته باشد، نقطه آغاز آن این است که چه افرادی تحت تحریم­ها و اقدامات ضدتروریستی قرار گرفته اند. شورای امنیت سازمان ملل هرگز طالبان را به خودی خود [به عنوان گروه تروریستی] تعیین نکرده است. در عوض ، «افراد، گروه­ها، شرکت­ها و نهادهای مرتبط با طالبان» را [در فهرست تحریم­ها قرار داده است]. در حال حاضر این فهرست شامل ۱۳۵ فرد و پنج نهاد است که چهار مورد از آنها “حواله”- صراف- هستند و دیگری شبکه حقانی، یک گروه اسلام گرای سنی است.

تحریم­های مالی سازمان ملل متحد دولت­ها را ملزم می ­کند تا دارایی­های افراد و گروه­های تعیین شده را مسدود کرده و اطمینان حاصل نمایند که هیچگونه وجه، دارایی مالی یا منابع اقتصادی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار آنها قرار نمی­گیرد.

تحریم­های اتحادیه اروپا و انگلیس صرفاً محدودیت­ها و نامگذاری­های اعمال شده توسط سازمان ملل متحد را تکرار می­کند، اما ایالات متحده [آمریکا] طالبان را به عنوان «تروریست جهانی ویژه» تعیین کرده است که مقررات جهانی تحریم­های تروریستی را قابل اجرا می­سازد. این موارد، اتباع ایالات متحده را از هر گونه کمک یا ارائه وجوه، کالا یا خدمات به نفع طالبان یا برای آنها بازمی دارد.

ثانیاً، در حالی که افراد فهرست شده ممکن است در دولت آینده طالبان نقش ایفا کنند، تحریم­ها تأمین منابع به سازمان دولتی تحت ریاست فرد تعیین شده را منع نمی­کند.

بین افراد و اداره تمایز وجود دارد و ممنوعیت­ها در اقدامات مقابله با تروریسم یا تحریم تأمین مالی یا دیگر دارایی­ها که بر افراد مشخصی اعمال می­­شوند، بر اداره­ای که آن را مدیریت می­کنند تحمیل نمی­شود.

مشکل زمانی بروز پیدا می­کند که فرد تعیین شده منابعی را برای منفعت شخصی خود یا تضعیف اهداف سیاستی که تحریم­های به دنبال آن هستند، اختصاص دهد. اما این موضوع، اداره را در محدوده تحریم قرار نمی­دهد. در عوض، این مسأله باید از منظر پیشگیری از انحراف مورد توجه قرار گیرد.

ثالثاً، تحریم­ها و اقدامات ضدتروریستی باید طوری طراحی شوند که تأثیر سوء آنها بر اقدامات بشردوستانه به حداقل برسد. یکی از روش­ها به این منظور، تعیین شخصیت های هدایت­کننده به جای گروه ها است. دولت جدید آمریکا این رویکرد را در قبال حوثی های یمن[۲] با حذف نام گروه و تمرکز جدید بر نام­ رهبران آن، اتخاذ کرد.

تأثیر مخرب تحریم ها بسیار بیشتر از محدودیت های واقعی است که آنها اعمال می کنند. به ویژه بازیگران تجاری فعالیتهای خود را در مناطقی که از نظر آنها ریسک بالایی دارد، محدود می کنند. از این منظر، اثر گسترش نامگذاری­های موجود در فهرست طالبان، که اکنون افغانستان را در کنترل خود دارد­، تبدیل تحریم­های هدفمند به تحریم­های جامع خواهد بود.

به موازات آن، تحریم ها یا اقدامات ضدتروریستی باید دربردارنده ضمانت صریح باشند به گونه­ای که وجوه، دارایی­ها و سایر حمایت­های ارائه شده در حین اقدامات بشردوستانه- در حالت ایده آل به شکل استثنائات یا در صورت امکان، [به شکل] مجوزهای عمومی- از [قلمروی] محدودیت‌ها خارج شوند.

تاثیر سوء تحریم­های تروریسم جهانی آمریکا تاکنون محدود بوده است، زیرا تنها تعداد اندکی از افراد مشمول اقدامات آمریکا در مناطق تحت کنترل طالبان فعالیت می کردند. این امر اکنون تغییر کرده است و ضروری است که ایالات متحده مجوز عمومی گسترده ای را برای مستثنی نمودن کمک­های ارائه شده در حین اقدامات بشردوستانه از تحریم­ها صادر کند.

رابعاً، محدودیت در قراردادهای تأمین مالی نباید سخت­تر از اقدامات اساسی باشد که هدف آنها ترویج متابعت از آنهاست- به ویژه، آنها نیازی به غربالگری یا مستثنی ساختن ذینفعان نهایی از کمک­هایی که ضروری تعیین شده اند، ندارند.

سرانجام، تعامل با گروه­های مسلح غیردولتی در راستای اهداف بشردوستانه به منظور انجام مؤثر و ایمن عملیات، هم برای سازمان‌های بشردوستانه و هم برای افرادی که سعی در کمک به آنها دارند، ضروری است. اقدامات ضدتروریستی و تحریم­ها حتی در مواقعی که این گروه­ها یا اعضای آنها [در فهرست تحریم­ها] تعیین شده­اند، چنین ارتباطی را منع نمی­کند.

دو دهه گذشته به دولت­ها زمان کافی داده شده است تا یاد بگیرند از تأثیرات منفی تحریم­ها و اقدامات ضدتروریستی بر اعمال بشردوستانه بایستی خودداری کنند. مردم افغانستان سزاوار این هستند که این درس­ها اکنون به کار گرفته شوند.

مقاله پژوهشی ما، [با عنوان] حقوق بین­الملل بشردوستانه و تأثیر بشردوستانه اقدامات ضدتروریستی و تحریم­ها ، نقاط اصلی اصطکاک بین این نهادهای حقوقی را مشخص می­کند، مسائل برجسته و سوء تفاهم­ها را تبیین می کند و توصیه­هایی عملی برای حل تنش ها ارائه می‌دهد.

[۱] . این که نویسنده حماس را گروه تروریستی دانسته، به هیچ وجه سندیت ندارد و صرفاً نظر شخصی نویسنده است (مترجم).

[۲] . این که نویسنده حوثی­های یمن را گروه تروریستی دانسته، به هیچ وجه سندیت ندارد و صرفاً نظر شخصی نویسنده است (مترجم).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *