نحوه نگارش مقاله ژورنالی

[۱]
ROSE WOLFE-EMERY
مترجم: ساوالان محمدزاده
دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی
ویراستار علمی: دکتر ستار عزیزی
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بوعلی سینا همدان

مایکل هوچبرگ اظهار می‌دارد که دانشگاهیان معمولا در حین کار یاد می‌گیرند تا چگونه بنویسند. این امر عموما با بحث پایان‌نامه و تعاملات با استاد راهنما آغاز می‌شود. مهارت‌ها با نگارش هر نسخه خطی متوالی تقویت شده و افزایش پیدا می‌کنند. مهارت نوشتن در طی دوره زندگی حرفه‌ای مدام بهبود می‌یابد اما چنانچه شما به یک سند خالی و سفید خیره شده و در فکر این باشید که از کجا شروع کنید، این موضوع می‌تواند موجب آرامش خاطر اندکی شود.
در این بلاگ ما نکاتی را از ویراستاران به اشتراک گذاشته و ایده‌هایی را مطرح می‌کنیم که باید هنگام تهیه پیش‌نویس یک مقاله ژورنالی مدنظر قرار گیرند. چه در حال نوشتن مقاله ژورنالی برای به اشتراک گذاشتن تحقیقات خود، مشارکت در رشته تخصصی یا پیشرفت شغلی خود باشید، یک مقاله خوب نوشته شده و سازمان‌یافته شانس پذیرش و تاثیرگذاری مقاله شما پس از انتشار را افزایش می‌دهد.

چهار نکته برای خوب نوشتن
استوارت وست و لیندسی ترنبول چهار اصل کلی را پیشنهاد می‌کنند که باید به هنگام نوشتن مقالات ژورنالی مدنظر قرار گیرند:

  1. ساده بیان کنید: نوشتن ساده و واضح از ضروریات نیل به این مقصود است. به‌جای آن که در تلاش باشید تا باهوش به ‌نظر برسید، قلم شما باید واضح، موجز و مختصر باشد.
  2. چیزی را فرض نکنید: هنگام نوشتن مقاله، بهتر است فرض کنید که خواننده شما فرد باسوادی می‌باشد اما با این حال دانش تخصصی اندکی دارد. دلیل شکست مقاله شما بیش از این که به خاطر نگارش گنگ آن باشد، به این دلیل است که (سواد خواننده را) بیش از حد مطلوب فرض کرده‌اید.
  3. به ضروریات بپردازید: چنانچه شما روی پیام اصلی مقاله متمرکز شده و موارد حاشیه‌ای را حذف کنید، در این صورت خواننده نیز پیامی که می‌خواهید برسانید را دریافت خواهد کرد.
    ۴.مسئله خود را بیان کنید: مقاله‏ خوب همراه با بیان مسئله است. بیان مسئله به خواننده می‌گوید که چرا موضوع و عنوان انتخابی شما مهم است، چه چیزی فهمیده‌اید و چرا اهمیت دارد. لازم است تا بخش‌های مختلف بیان مسئله ارتباط واضح و آشکاری با همدیگر داشته باشند. در مقالات نوآورانه به این موضوع «بیان مسئله» می‌گویند.
    به اعتقاد نانسی دیکسون «اگر خواننده‏‏ مقاله که درگیر کار خاصی نیست، بتواند تک تک جمله‌های مقاله را بفهمد این بدان معناست که مقاله به خوبی نوشته شده است» اما فهم و درک حداقل چیزی است که باید هدفش را داشته باشید. شما می‌خواهید مخاطبان خود را درگیر کنید، به نحوی که به خواندن ادامه دهند.
    همان‌طور که ترنبول و وست صادقانه می‌گویند:«خواننده بالقوه شما فردی است که زمان محدودی دارد، استرس دارد و به راحتی خسته می‌شود. آن‌ها میلیون‌ها کار دیگر برای انجام دادن دارند و هر بهانه‌‌ای می‌تواند باعث شود تا از خواندن مقاله شما صرف‌نظر نمایند.»

راهنمای کامل به منظور آماده‌سازی مقاله ژورنالی برای ارسال
موضوع و عنوان تحقیق خود را در نظر بگیرید
قبل از شروع به تهیه پیش‌نویس مقاله خود، به سوالات زیر توجه کنید:
• چه پیام(های) کلیدی را می‌خواهید انتقال دهید؟
• آیا می‌توانید پیشرفت قابل توجهی که از مقاله شما ناشی می‌شود را مشخص کنید؟
• چگونه استدلال، نتایج یا یافته‌های شما می‌تواند طرز تفکر مردم را تغییر داده یا موجب ارتقای فهم و درک در این زمینه شود؟
همان‌طور که نانسی دیکسون می‌گوید:«ویراستار [ژورنال] می‌خواهد مقالاتی را منتشر کند که خوانندگان ژورنال(مجله) را به وجد می‌آورد، برای پیشرفت و ارتقای دانش در رشته مربوطه مهم است و ایده‌های جدیدی را برای کار در این زمینه ایجاد می‌کند.»

در مورد ژورنالی که می‌خواهید به آن مقاله ارسال نمایید، فکر کنید
در مورد ژورنال‌های مرتبط با رشته خود تحقیق نموده و یک لیست کوتاه از ژورنال‌های «هدف» را قبل از نوشتن مقاله ایجاد کنید تا بتوانید نوشته خود را با مخاطبان و شیوه نامه ژورنال تطبیق دهید. گاهی‌ اوقات ژورنال‌ها دارای شیوه‌نامه رسمی خودشان هستند اما خواندن مقالات منتشر شده در یک ژورنال نیز می‌تواند به شما کمک کند تا با قالب و لحن مقالات ژورنال‌های هدفتان آشنا شوید. ژورنال‌ها اغلب مقالاتی با طول و ساختار متفاوت منتشر می‌کنند، لذا این موضوع را در نظر داشته باشید که چه نوع مقاله‌ای برای استدلال یا نتایج شما مناسب‌تر است.
خط‌مشی‌های ویرایشی و الزامات اخلاقی ژورنال‌های هدفتان را بررسی کنید. به طور حداقلی، همه ژورنال‌های معتبر نیاز دارند که مقالات ارسالی اصیل بوده و قبلا منتشر نشده باشند. با ارزیابی چک لیست خود می‏توانید به این نتیجه برسید که آیا ژورنال مزبور برای تحقیق شما مناسب است یا خیر.
اکنون که در مورد موضوع و عنوان تحقیق خود تصمیم گرفته و ژورنالی که قصد ارسال مقاله به آن دارید را انتخاب کرده‌اید، کاری که باید انجام دهید آن است که بدانید هنگام تهیه پیش‌نویس هر بخش از مقاله خود چه مواردی را باید مد نظر قرار دهید؟

یک طرح کلی ایجاد کنید
در مرحله اول، ارزشمند است که یک پلن یا طرح کلی برای مقاله ژورنالی خود به تفکیک هر بخش ایجاد کنید. شوارتز این نکته را به این شرح توضیح می‌دهد:«نوشتن طرح کلی مانند ایجاد یک نقشه قبل از شروع یک سفر جاده‌ای است. شما می‌دانید کدام جاده‌ها را انتخاب کنید و از کجای بزرگراه بپیچید یا از آن خارج شوید. حتی می‌توانید در مورد مکان‌هایی برای توقف در طول سفرتان تصمیم بگیرید. وقتی نقشه‌ای مانند این ایجاد می‌کنید، سفر برنامه‌ریزی می‌شود و لازم نیست نگران این موضوع باشید که آیا در مسیر صحیح حرکت می‌کنید یا خیر؛ چون این مسیر قبلا برای شما ترسیم شده است.»

ساختار معمول یک مقاله ژورنالی
عنوان
• آن را مختصر، موجز، دقیق و جذاب انتخاب کنید.
• از درج اختصارات یا فرمول‌ها خودداری کنید.
کلید واژه‌ها
• ۵ الی ۷ واژه کلیدی را انتخاب کنید که دوست دارید مقاله شما با سرچ کردن آن‌ها در نتایج جست‌وجو ظاهر شود.
چکیده
• یافته‌های مقاله ژورنالی خود را به ‌صورت کوتاه، موجز و مرتبط خلاصه کنید
• آن را مختصر نگه دارید(۲۰۰ واژه برای ارسال اولیه جهت بررسی و ۲۵۰ واژه برای ژورنال اصلی).
• منابع را درج نکنید.
مقدمه
• مباحث خود را طرح کرده یا مسئله را بیان کنید.
• رویکرد خود را شرح دهید.
• راه حل‌ها و محدودیت‌های موجود را مشخص کنید و یا زمینه‌های موجود برای بحث خود را فراهم نمایید.
• اختصارات را تعریف کنید.
روش ها
(برای مقالات آزمایشگاهی، علوم و فناوری و برخی از مقالات علوم اجتماعی)
• نحوه انجام کار را شرح داده و جزئیات زیادی را برای بازتولید درج کنید.
• تجهیزات و برنامه‌های نرم افزاری را مشخص کنید.
نتایج و دستاوردها
(برای مقالات آزمایشگاهی، علوم و فناوری و برخی از مقالات علوم اجتماعی)
• در مورد داده‌های ارائه شده و نحوه ارائه آن‌ها تصمیم بگیرید(به‌طور واضح و مختصر).
نتیجه گیری
• نتایج کلیدی مقاله را خلاصه کنید.
• نتایج را تکرار نکنید و یا نکات جدیدی را مطرح نکنید.
تقدیر و تشکر
• شامل اهداکنندگان یا مشارکت‌کنندگان یا تامین‌کنندگان بودجه، مشارکت‌کنندگانی که نام آن‌ها به ‌عنوان نویسنده درج نشده‌ است، امکانات، تجهیزات و داوران (اگر مفید بوده‌اند، حتی اگر سرشناس نباشند).
• مشارکت‌کنندگان غیر پژوهشی(والدین، دوستان یا حیوانات خانگی!) را مشمول این فهرست نکنید.
منابع
• به مقالاتی که در تحقیق شما موثر واقع شده‌اند استناد کنید – این مقالات باید موزون و مرتبط باشند.
• از الگوی رفرنس‌دهی ژورنال انتخابی خودتان، مانند هاروارد یا شیکاگو پیروی کنید.
• تمامی منابع استناد شده را به ترتیب حروف الفبا در انتهای مقاله فهرست کنید.
به اشتراک گذاری اطلاعات و داده‌ها
امروزه بسیاری از ژورنال‌ها نویسندگان را تشویق می‌کنند تا تمام داده‌هایی که نتیجه‌گیری مقاله‌شان بر آن‌ها تکیه دارد را در دسترس خوانندگان قرار دهند. این داده‌ها را می‌توان در نسخه اصلی مقاله یا در فایل‌های پشتیبان مکمل ارائه کرد و یا در یک آرشیو عمومی قرار داد.
ژورنال‌ها همچنین تمایل دارند تا از اصول استناد داده‌های Force 11 پشتیبانی کنند که مستلزم آن است که تمام مجموعه‌ داده‌های در دسترس عموم به طور کامل در فهرست منابع با شماره دسترسی یا شناسه منحصربه‌فردی مانند (DOI)ارجاع داده شوند.
مجوزها
اجازه حق چاپ و تکثیر مطالب(برای انتشار آنلاین بدون محدودیت زمانی) نیز باید مشخص شده و در صورت لزوم توسط نویسنده پرداخت شود. مدارک کتبی مبنی بر این که چنین مجوزهایی از طرف دارنده حقوق تضمین شده است، معمولا باید در اختیار ویراستاران قرار گیرد.

یادگیری از تجربه
انتشار مقاله ژورنالی یک امر بسیار رقابتی است، بنابراین اگر مقاله شما در دور اول در ژورنالی که انتخاب کرده‌اید پذیرفته نشد، امید خود را از دست ندهید. اگر مقاله شما به مرحله بازنگری رسید، حتما به گفته‌های داوران توجه داشته باشید، زیرا نظرات آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر ادامه نوشتن، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای بهبود مهارت‌های نوشتاری خود انجام دهید؛ از جمله بازبینی و ویرایش.
کریستوفر، مارک و زبل خاطرنشان می‌کنند که «هیچ فرمول محرمانه‌ای برای موفقیت وجود ندارد» و استدلال می‌کنند که فقدان یک دستورالعمل خاص برای اخذ پذیرش، تا حدی منعکس‌کننده انواع عواملی است که ممکن است بر تصمیمات نشریه تاثیر بگذارد؛ مانند جدید بودن موضوع مقاله، نحوه ارتباط موضوع مقاله با سایر مقالات ارسال شده در زمان مشابه و ژورنال هدف. بنابراین ورای جست‌وجوی فعالانه گزینه‌ها برای ارسال یک مقاله و دست‌نوشته خاص، کار روی مقالات دیگر را شروع کرده یا ادامه دهید. در واقع یک رویکرد برای افزایش بهره‌وری نوشتار، داشتن انواع پروژه‌های در حال انجامیست که در مراحل مختلف تکمیل‌شدن هستند. به هر حال با توجه به این که «شما صد در صدِ فرصت هایی را که از آن‌ها استفاده نکنید را از دست خواهید داد»، می‌توانید با ایجاد همزمان چندین فرصت مختلف، شانس‌های انتشار خودتان را افزایش دهید.[۲]

[۱] https://blog.oup.com/2023/07/how-to-write-a-journal-article/
[2] ویراستار ادبی: صادق بشیره(گروه پژوهشی آکادمی بیگدلی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *