توافق­نامه جامع اتحادیه اروپا-چین در رابطه با سرمایه گذاری: روایتی از خشم  و هیاهو

 

تهیه کننده: پویا برلیان

پژوهشگر دوره دکتری حقوق بین­‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی

روز ۳۰ دسامبر۲۰۲۰ ، کمیسیون اروپا اعلام نمود که اتحادیه اروپا و چین بعد از گذشت هفت سال از آغاز مذاکرات در رابطه با سرمایه گذاری به توافق رسیده اند. این توافق، حتی پیش از اعلام و انتشار آن، اگر با واکنش خشم­ آلود نیز همراه نبوده باشد، تعجب و شگفتی را به دنبال داشت. افرادی که در رابطه با تقویت بخشیدن روابط فرا اطلسی بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بعد از تحلیف جو بایدن امیدوار بودند، ناامید و مایوس شدند. مشاور امنیت ملی بایدن، بیان کرد که “دولت بایدن-هریس پذیرای رایزنی های اولیه با شرکای اروپایی در رابطه با نگرانی های مشترک با محوریت فعالیت­های اقتصادی چین است”. در این میان افرادی واهمه داشتند که توافقنامه سرمایه­ گذاری با چین به سوابق این دولت در حوزه حقوق بشر شامل سرکوب سیستماتیک اویغورها و سختگیری و شدت عمل در قبال دموکراسی هنگ کنگ، مشروعیت ببخشد. اعضای پارلمان اروپا فورا به انتقاد از این توافق پرداخته و خاطرنشان کردند که برای اعتماد به چین به دریافت امتیازات بیشتری از این کشور، نیاز است.

به دنبال انتشار متن توافق‌­نامه جامع اتحادیه اروپا-چین در رابطه با سرمایه گذاری (از این پس توافق نامه) در ۲۲ ژانویه، چنین واکنش­هایی را می­توان از زوایای گوناگون بررسی کرد. اولا از منظر اقتصادی، چنین به نظر نمی­رسد که توافق‌­نامه  منجر به تسهیل همکاری سرمایه­‌گذاری اساسی و نزدیک­تر بین اتحادیه اروپا و چین شود، چرا که عمدتا باعث تثبیت تعهدات کنونی طرفین تحت نظام سازمان جهانی تجارت می شود. بدین ترتیب با وارد کردن فشار مضاعف به چین برای رعایت کنوانسیون­های سازمان بین­‌المللی کار  به نگرانی­های پایدار و مداوم دولت­های عضو اتحادیه اروپا پاسخ می­دهد.  هرچند­که توافق­نامه به منزله رویکری جدید  موسوم به استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا است، اما در کل نمی تواند به مثابه ادعای کسب استقلال بیشتری از انتخاب­های استراتژیک و سیاسی ایالات متحده آمریکا باشد  و به منزله تغییر جهت اساسی در سیاست های اتحادیه اروپا در مورد چین نیست. توافق­نامه  به موازات نظارت و انتخاب دقیق سرمایه­گذاری خارجی، به بررسی ملاحظات امنیتی پرداخته و چارچوبی نوین برای تحریم­هایی که در پاسخ به نقض حقوق بشر اِعمال شده­اند، ارائه می­نماید.

ثانیا، التزام چین به تداوم مذاکرات در مورد یک رژیم حمایتی تمام و کمال از سرمایه گذاری، شامل اصلاحاتی در ساز وکار حل و فصل اختلاف دولت -سرمایه گذار (ISDS )، بازتابی از تمایل فزاینده­اش به ایجاد چندجانبه­‌گرایی است، نه اینکه صرفا تحت تاثیر آن قرار بگیرد. هر قدر که اتحادیه اروپا بتواند این التزام را  جامه عمل بپوشاند به نحوی که هم­خوان با ارزش­های آن باشد به منزله معیاری برای بررسی تاثیر توافق­نامه در آینده خواهد بود.

مروری کوتاه بر توافق­نامه جامع اتحادیه اروپا-چین در رابطه با سرمایه گذاری (CAI)

مروری کوتاه بر شرایط اساسی توافق­نامه ضروری است. توافق­نامه  عمدتا بر مبنای تعهدات موجود در حقوق سازمان جهانی تجارت، یعنی ممنوعیت استفاده از محدودیت­های کمی، انحصارات و سهمیه­‌بندی استوار است اما در عین حال به دنبال ممنوعیت  انتقال اجباری فناوری نیز هست. ماده ۴ بخش ۲ مستلزم آن است که سرمایه­‌گذاران اتحادیه اروپا به بازار سرمایه­‌گذاران چینی دسترسی برابر را داشته باشند. ماده­‌ای که مربوط به شرط مطلوب­ترین نوع رفتار ملی است گویای آن است که چین با سرمایه­گذاران اتحادیه اروپا رفتاری نامطلوب­تر از سایر سرمایه‌­گذاران خارجی نخواهند داشت و برعکس (ماده ۵ بخش ۲). همچنین اتحادیه اروپا امتیازات بنیادی را تامین کرده که مستلزم این است که طرفین “باید تضمین نمایند که هر نهاد قانونگذاری (…) به صورت بی­طرفانه، با ثبات و غیرتبعیض آمیز رفتار نماید” (ماده ۳، بخش ۲). این موضوع به توافق­نامه تجاری مرحله یک که سابق بر این میان ایالات متحده آمریکا و چین در سال ۲۰۲۰ منعقد شده بود، شباهت دارد.

با تکمیل گزارش جامع و رسمی اتحادیه اروپا درباره یارانه­‌های خارجی، توافق­نامه  شامل تدابیر حمایتی شفاف و قوی­تری در رابطه با اعطای یارانه­‌ها است (ماده ۸ بخش ۳). افزون بر این، در بخش ۴، چند ماده مجددا به تعهدات موجود طرفین در حوزه سازمان بین‌­المللی کار پرداخته و بار دیگر چین را تحت فشار قرار می‌­دهند تا در زمینه کار اجباری کنوانسیون های سازمان بین­‌المللی کار را بپذیرد که از دیرباز از تصویب آن­ها امتناع کرده است. با توجه به ماهیت “نرم” چنین تعهدات پایداری، اثربخشی آن­ها با تردید همراه بوده و زیر سوال می­رود. با این­حال ساز وکارهای اجرایی که توسط توافق­نامه ایجاد شده‌­اند می­تواند این اطمینان را ایجاد کند ­که شروطی که پایداری سرمایه گذاری را منجر می شوند صرفا اختیاری و آرمانی باقی نخواهند ماند. اولا، چنین مقرر شده است که می­توان برای بررسی موضوعات خاص به هیئت مستقلی از کارشناسان متوسل شد. ثانیا، داوری دولت- دولت همانند آنچه که در توافق­نامه تجارت و همکاری اتحادیه اروپا-بریتانیا توافق شده است،  تصریح و پیش بینی شده است.

هر دو ساز وکار پیش بینی شده قادر هستند تا تعهداتِ پایدارِ “نرم”، نسبت به دولت چین تبدیل به مقررات “سخت” شوند و بررسی های دقیق سیاسی را می­توان بر اثر­بخشی اقدامات اجرایی اتحادیه اروپا متمرکز کرد. همچنین توافق­نامه اهمیت مدیر ارشد اجرایی تجارت را که اخیرا توسط اتحادیه اروپا منصوب شده است، افزایش می­دهد،  او تضمین­ می­کند که عدم اجرای تعهدات از جانب چین مخصوصا وقتی که منجر به تضعیف التزام اتحادیه اروپا در مورد پایداری و حقوق بشر بشود، نادیده گرفته نخواهد شد. در همین راستا، موضوع قابل توجه این است که توافق­نامه یک مرجع رسیدگی دائمی را ایجاد می­کند تا مباحث و گفت­ وگو­ها را در این حوزه و در مورد نقض­های حقوق بشر و روند مقابله با تغییرات اقلیمی، تسهیل و کارآمد سازد. موضوعی که نباید از آن چشم پوشی کرد این است که توافق­نامه سطح کنونی دسترسی بازار به چین در حقوق بین الملل را تحکیم می­بخشد.

توافق­نامه و استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا

علیرغم برخی نوآوری­ها و مخصوصا در رابطه با اجرای تعهدات پایدار، به نظر نمی­رسد که توافق­نامه طلیعه‌­دار آزادسازی فراگیر سرمایه­‌گذاری که می­تواند واکنش‌­های سهمگین ناشی از آن را تبیین نماید، باشد. با این­حال این واقعیت محض که اتحادیه اروپا با وجود مخالفت ایالات متحده آمریکا ناگزیر به امضای توافق­نامه سرمایه‌­گذاری با چین شود، به بهترین شکل ممکن استقلال و خودمختاری استراتژیک اتحادیه اروپا را نشان می­دهد. این امر صرفا از تغییر جهت  تحولات سیاسی نشات نمی­گیرد بلکه یک واکنش سازمان یافته است به یک اختلال دو وجهی یک جنبه آن ریشه بیماری همه گیر کرونا داشته و جنبه دیگر آن در عملکرد دولت پیشین ایالات متحده آمریکا. با وجود این چالش­ها، به نظر می­رسد توافق­نامه حکایتگر تغییر پارادایم در سیاست تجاری و سرمایه گذاری اتحادیه اروپا به سمت رویکرد جسورانه‌­تر برای دفاع از منافع اروپا و ترویج ارزش­های آن است.

با این­حال، به نظر نمی­رسد که انعقاد توافق­نامه  مؤید این دغدغه باشد که اروپا برای رسیدن به استقلال استراتژیک خود از چین حمایت کرده در حالیکه از ارزش های اساسی خود دست کشیده است.  در سال ۲۰۱۹، کمیسیون، آشکارا چین را  با عناوینی چون ” یک شریک همکار [….]، یک رقیب اقتصادی [….]و یک رقیب سیستمیک” یاد کرد. از این منظر، توافق­نامه صرفا یکی از سنگ بناهای سیاست چندجانبه و کلی اتحادیه اروپا در قبال چین است. اینکه توافق­نامه فی­نفسه به صورت موثری به بررسی امنیت کشورهای عضو اتحادیه و یا ملاحظات حقوق بشری نمی پردازد، به منزله ناتوانی اتحادیه اروپا در تعامل و مراوده با چین با توجه آگاهانه به ارزش های اتحادیه نیست. . بلکه برعکس حکایت از  آگاهی اتحادیه اروپا از محدودیت­های استفاده از سیاست های تجاری  و سرمایه گذاری­‌اش به جای سیاست های بنیادین دفاعی و خارجی­اش است.

بنابراین اتحادیه اروپا با در نظر داشتن ملاحظات امنیتی، ساز وکار گزینش دقیق سرمایه­‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) را معرفی کرده است که هدف آن حمایت از سرمایه گذاری­های اساسی و زیربنایی به صورت اینکه مالکیت آن­ها در دست شرکت­های خارجی باشد که توسط دولت ها کنترل می شود.  همانطور که قبلا نیز مطرح شد، کمیسیون بر نظارت دقیق­تر نسبت به یارانه‌­های خارجی در بازار واحد خود اصرار دارد. افزون بر این، اتحادیه اروپا اخیرا قانون مگنیتسکی اروپایی را تصویب نموده است که به موجب آن رژیم تحریم‌­های جهانی حقوق بشری ایجاد شده است که در آن می­توان تمام ناقضان حقوق بشر از جمله چین را مورد هدف قرار داد. این نه تنها یک ساز و کار ملموس و عینی برای اجرای حقوق بشر است بلکه به واسطه الهام از آمریکا نشان دهنده توانمندی شراکت فرا اطلسی علیرغم وجود توافق­نامه است.

افزون بر این، توافق­نامه علاوه بر اینکه به عنوان یک ابزار برای سیاست اقتصاد خارجی اتحادیه اروپا عمل می­کند، دارای یک بعد داخلی مهم برای اتحادیه اروپا است و آن این است که از منظر کمیسیون این توافق نامه به عنوان اولین گام به سمت به­‌روزرسانی و جایگزین­‌سازی معاهدات سرمایه گذاری دوجانبه موجود بین برخی دولت­های عضو و چین نگریسته می­شود. در عین حال اعتراض به توافق­نامه در اصل نشان­‌دهنده ارجحیت و گرایش به چندپارگی  در درون اتحادیه اروپا است. وقتی سخن از روابط سرمایه­‌گذاری با چین به میان می‌­آید، تلاش در راستای تدوین یک دستورالعمل یکسان برای تمام دولت­های عضو مانع از اتخاذ رویکرد “تفرقه بینداز و حکومت کن” می­شود که اتحادیه اروپا در قبال آن آسیب­‌پذیری بالایی دارد.

توافق­نامه، داوری سرمایه­‌گذاری و شکل­گیری چندجانبه­‌گرایی

توافق­نامه  همچنین نشان می­دهد که چین بیشتر از اینکه بخواهد تنها تحت تاثیر چندجانبه گرایی باشد به نحو فزاینده­ای به دنبال چندجانبه گرایی، ایفای نقش در چندجانبه گرایی و نهایتا شکل‌­دهی به چندجانبه گرایی است. در ماده ۳ بخش ۶ طرفین خود را بر اساس پیشرفت­هایی که قبلا حاصل آمده به تداوم مذاکرات در مورد نظام محافظت از سرمایه گذاری از جمله حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری متعهد می­سازند؛ آن­ها “باید در راستای رسیدن به برخی مقررات ماهرانه و موثر در زمینه قواعد حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری تلاش نمایند”. به نظر می­رسد این روند به یک تحول بزرگ در زمینه  ساز و کار  حل و فصل اختلاف دولت -سرمایه گذار اشاره دارد نه ساز و کار سنتی؛ که این شیوه نو  از جمله  شامل یک مرجع  تجدیدنظر است، درست مانند دادگاهی که توسط توافقنامه جامع تجارت و اقتصاد اتحادیه اروپا-کانادا تشکیل شده است. در این راستا طرفین می بایست گفتگوهای آنسیترال  را مدنظر قرار دهند می­دهند که طی آن اتحادیه اروپا در کنار سایرین، مُصِر  به تشکیل دیوان سرمایه گذاری چندجانبه است. اتحادیه اروپا و چین باید “برای نیل به این توافق در عرض ۲ سال از امضای توافق­نامه اقدام نمایند”.

مذاکرات در آنسیترال در مورد اصلاحات ساختاری در ساز و کار حل و فصل اختلاف دولت -سرمایه گذار  علیرغم بیماری کرونا ادامه داشته است. در توافق­نامه دولت چین ملتزم شده است که نقش مهمی در شکل­دهی مرحله بعدی حقوق بین­الملل سرمایه­گذاری داشته باشد تا از  پیوستن به سیستم چندجانبه­ای که خود هیچ  نقشی در مقررات آن نداشته  اجتناب ورزد. اگرچه اتحادیه اروپا به سبب تلاش طولانی مدت برای دستیابی به راه حل چندجانبه پایدار شایسته تحسین است، اما این  امر واقعاً کافی نیست. زمانی می توان گفت که موفقیت حاصل شده که در نهایت تحولات اساسی در این رابطه مورد توافق قرار گیرد.  به عنوان مثال، ملاحظات حقوق بشری در داوری سرمایه­گذاری ورود پیدا کرده و با آن ادغام شود.

با توجه به اینکه یک مهلت دوساله از زمان امضای توافق­نامه  مقرر شده است، به نظر می­رسد فشار بر کسانی که در برابر تلاش برای اصلاح ساز و کار حل و فصل اختلاف دولت -سرمایه گذار مقاومت می­کنند، افزایش خواهد یافت. تاکنون این افراد شامل رئیس جمهور دولت آمریکا آقای بایدن و همچنین برخی از دولت­های عضو اتحادیه اروپا و بخش هایی از جامعه مدنی در اتحادیه است. در صورتی­که الزامات توافق­نامه برای مذاکرات، به یک رژیم همه جانبه برای محافظت از سرمایه گذاری تبدیل شود، بحث جهانی پیرامون اصلاح در ساز وکار حل و فصل اختلاف دولت -سرمایه گذار احیا خواهد شد. آن­هایی که به طور کلی در برابر مشارکت در این امر مقاومت می­کنند، ممکن است موضعشان توجیه ناپذیر و غیرقابل دفاع باشد.

فردا و فردا و فردا

انتقادات شدید و سریعی که بلافاصله بعد از اعلام امضای توافق­نامه مطرح شد تا حدی به زمان ­انجام آن بر می­گردد که شاید بی­موقع بود،  زیرا بیم آن می­رود که منجر به تضعیف هر نوع اشتیاق فرا اطلسی در دوران پسا ترامپ شود. بنا به نقل قولی از ویلیام شکسپیر در مکبث، درست بعد از اینکه معلوم شد که بانو مکبث در شرف اعزام به جنگ بود جان خود را از دست داد :- شکسپیر می گوید:  آن­ها باید امضای آنرا به مدتی بعد موکول می کردند؛ آن­­گاه این اقدام جائی داشت.

با این­حال مفاد اساسی توافق­نامه  به تنهایی برای شتاب­بخشی به روابط اقتصادی بنیادین و نزدیک­تر بین اتحادیه اروپا و چین کافی نیست. نگرانی­‌های موجود در رابطه با تضعیف امنیت داخلی اتحادیه اروپا و یا تعهدات  حقوق بشری منجر به بی اهمیت شدن شبکه وسیع­تر سیاست­‌های اتحادیه اروپا می­‌شود که همین اواخر وضع شده‌­اند: آن­ها به دنبال بررسی دقیق سرمایه­‌گذاری مستقیم خارجی و یارانه‌­های خارجی در بازار واحد هستند و اجرای هر چه موثرتر حقوق بشر در سراسر جهان را تعقیب می نمایند. در بطن توافق­نامه، تعهدات برای سرمایه­‌گذاری پایدار با نظارت کارشناسان و داوری دولت-دولت همراه شده است، اگرچه این وابسته به روش­های اجرایی اتحادیه اروپا برای تصویب توافق­نامه است.

با وجود این، چنین نگرانی­های اساسی و ارزش­‌محور در مورد توافق­نامه را باید از مخالفت­های منحصرا جغرافیایی-سیاسی در مورد یکپارچگی شراکت فرا اطلسی متمایز دانست. چرا که در مورد اخیر، احتمالا مکبث این موضوع را می­پذیرد که این روایتی است پرخروش و خشم­آلود و هیچ معنی ندارد- چیزی غیر از ناسازگاری با استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا نیست.

منابع:

-Mark Konstantinidis, The EU-China Comprehensive Agreement on Investment: a tale of sound and fury, available at: https://www.ejiltalk.org/the-eu-china-comprehensive-agreement-on-investment-a-tale-of-sound-and-fury/

-EU – China Comprehensive Agreement on Investment (CAI), available at: https://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=2237

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *