محدودیت های وارده بر “جنگ های سایبری “

*

Tilman Rodenhäuser

Kubo Mačák

مشاوران حقوقی کمیته بین­ المللی صلیب سرخ

مترجم: مرتضی نادری؛ دانشجوی دکتری حقوق بین­ الملل عمومی دانشگاه علامه طباطبائی

در جریان دیجیتالی شدن دنیای امروز، دولت­ها و گروه­های مسلح غیردولتی بطور فزاینده­ای از توانایی­های سایبری در عملیات­های نظامی خود استفاده می­کنند و به نظر می­رسد که این روند، رو به رشد نیز باشد. با این حال، در خصوص نحوه اعمال چارچوب­های حقوقی موجود بر چنین اعمالی در فضای سایبری بحثی – عمدتاً در چارچوب دو فرآیند چندجانبه که تحت نظارت ملل متحد هستند- شکل گرفته است.

طی ۲۰ سال گذشته، موضع کمیته بین­ المللی صلیب سرخ بدون تغییر باقی مانده است: از دید ما، حقوق بین­ الملل بشردوستانه (که همچنین «حقوق جنگ» نیز نامیده می­شود) بدون شک قابل اعمال بوده و در نتیجه موجب محدودیت در انجام عملیات­های سایبری در زمان مخاصمات مسلحانه می­شود (بعنوان مثال، بنگرید به اینجا، صفحات ۳۶-۳۷؛ یا اینجا، صفحه ۴).

با این حال، مسائل حقوقی فنی ممکن است بر مزایای واقعی حمایت­های بشردوستانه که از طریق اعمال این بخش از حقوق بر عملیات­های سایبری ارائه می­شوند، سایه اندازد. بنابراین، بجای بحث­های ملال ­آور، برای لحظه­ای تصور کنیم که حقوق بین­ الملل بشردوستانه بر عملیات­های سایبری در طول مخاصمات مسلحانه اعمال نمی­شود. در این صورت، درگیری­های مدرن به چه شکلی خواهند بود؟

ممکن است جمعیت غیرنظامی از دسترسی به خدمات اساسی همچون برق محروم گردد

انجام عملیات­های سایبری علیه شبکه­ های توزیع برق بی­ سابقه نیستند. در زمان درگیری­های مسلحانه، ممکن است طرفین متخاصم وسوسه شوند که شبکه برق را در خاک دشمن هک کنند، برق مناطق پرجمعیت را قطع کنند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وصل شدن مجدد آن بکار گیرند تا از این طریق توان دشمن یا روحیه جمعیت را تضعیف کنند. چنین حوادثی آسیب­پذیری جمعیت غیرنظامی را در مناطقی که تحت تاثیری درگیری­ها قرار دارند، به شدت افزایش می­دهد.

با این حال، در صورتی که چنین عملیات­هایی مستقیماً علیه اموال غیرنظامی بوده و یا انتظار برود که بطور اتفاقی به آنها آسیب وارد کنند، حقوق بین­الملل بشردوستانه محدودیت­های آشکاری بر آن تحمیل می­کند. اصل تفکیک که از سوی دیوان بین­المللی دادگستری بعنوان یکی از «اصول اساسی» تشکیل دهنده­ی «بنیان حقوق بشردوستانه» توصیف شده است، موجب ممنوعیت حمله به اموال غیرنظامی است. افزون بر این، قواعد حقوق بین­الملل بشردوستانه، حمله به آندسته از اموالی که برای بقای جمعیت ضروری هستند را [و کاربرد نظامی ندارند]، نظیر تاسیسات آب آشامیدنی، ممنوع کرده­اند. بنابراین، تمامی طرفین مخاصمات مسلحانه – از جمله کسانی که از ابزارهای سایبری استفاده می­کنند – می­بایست حملات خود را صرفاً معطوف به اموال نظامی کرده و باید دائماً مراقبت بعمل آورند تا جمعیت غیرنظامی و اموال غیرنظامی را از آثار ناشی از درگیری­ها دور نگاه دارند.

بدون حقوق بین­الملل بشردوستانه، کدام چارچوب حقوقی می­تواند از زیرساخت­های غیرنظامی اساسی در برابر عملیات­های سایبری نابودکننده در خلال درگیری­های مسلحانه محافظت موثر بعمل آورد؟ قطعی برق در مناطق پرجمعیت ممکن است چند روز یا حتی تا چند هفته ادامه داشته باشد. همانطور که در حوادث اخیر ایالات متحده مشخص شد، در آب و هوای سرد که گرمایش به منابع الکتریکی وابستگی دارد، نبود گرما می­تواند به معنای واقعی کلمه تفاوت میان مرگ و زندگی باشد. همچنین، در چنین شرایط آب و هوایی، قطع برق می­تواند موجب بروز خسارات بنیادین شود؛ بعنوان مثال، یخ زدن آب در لوله­ها، سبب ترکیدگی آنها شده و در نتیجه توزیع آب آشامیدنی را با اختلال روبرو سازد. با توجه به اینکه در جریان درگیری­ها، اغلب آسیب­پذیری جمعیت [غیرنظامی] بیشتر می­شود، خطر بروز صدمه در طول مخاصمات مسلحانه دقیق و محتمل است. محافظت از غیرنظامیان در چنین شرایط استثنایی، علت وجودی حقوق بین­الملل بشردوستانه است.

بیماران بستری شده در بیمارستان­ها، در معرض خطر جدی قرار می­گیرند

یکی دیگر از حوزه­ های بارزی که بشدت نیازمند حقوق بشردوستانه است، مربوط به انجام عملیات­های سایبری علیه بخش خدمات درمانی در زمان مخاصمات مسلحانه است. اگر حقوق بشردوستانه بر چنین عملیات­هایی اعمال نگردد، ممکن است یک فرمانده نظامی بی­پروا به این بی­اندیشد که کدام موانع حقوقی وجود دارند که مانع از انتشار یک بدافزار می­شوند که انتظار می­رود رایانه­ها و شبکه­های فعال در بیمارستان­های دشمن را از کار بی­اندازد.

بار دیگر، حقوق بشردوستانه جای هیچ شک و شبهه­ای در این خصوص باقی نمی­گذارد. حقوق بشردوستانه حکم می­کند که واحدهای درمانی، ترابری درمانی و کارکنان بخش درمان – فارغ از اینکه به نیروهای دشمن کمک می­کنند یا به غیرنظامیان – باید محترم شمرده شده و در تمامی اوقات، از حمایت طرفین درگیر برخوردار باشند. بنابراین، همانطور که در مقاله­ای که سال گذشته منتشر کردیم با جزئیات بیان شده است، طرفین متخاصم نباید از طریق عملیات­های سایبری آسیبی به زیرساخت­های درمانی وارد کنند و باید احتیاط فراوانی داشته باشند تا از پدید آمدن تلفات جانبیِ ناشی از انجام چنین عملیات­هایی اجتناب کنند. همچنین، این تجزیه و تحلیل موجب فراهم آمدن بستری گردید تا در جریان روندی که به میزبانی دانشگاه آکسفورد برگزار شده بود، بیانیه­ای با امضای بیش از ۱۰۰ حقوقدان بین­المللی تدوین گردد و در آن بر این حمایت تاکید مجدد صورت گیرد (بنگرید به بند ۵).

در ماه مه ۲۰۲۰، رئیس کمیته بین­ المللی صلیب سرخ، آقای «پیتر مورِر» تاکید داشت که «حمله به بخش درمان، تصور ناشدنی است – و صادقانه بگویم ددمنشانه است – بویژه در زمان همه­گیری بیماری کووید.» با اینحال، بدون ممنوعیت­های اعمالی از سوی حقوق بین­الملل بشردوستانه، چه حمایتی قانونی در برابر خطر آسیب دیدن – و حتی بدتر از آن – حمله مستقیم سایبری به بیمارستان در طول یک مخاصمه مسلحانه وجود دارد؟ در واقع، همه­گیری بیماری کووید-۱۹ یادآور آن است که حفاظت از بخش درمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد: اگر بیمارستان­ها نتوانند به کارکرد خود ادامه دهند، خدمات درمانی حیات­بخش در دسترس نخواهد بود.

ممکن است دولت­های ثالث، بطور ناخواسته اما بالقوه، در معرض صدمات سایبری بارز قرار گیرند

یکی از ویژگی­های کلیدی فضای مجازی ماهیت بهم پیوسته آن است. این بدان معنی است که انجام یک عملیات سایبری علیه یک سیستم خاص ممکن است بر سیستم­های دیگر نیز اثرگذار بوده و بطور بالقوه در سرتاسر جهان پیامدهای بدون تبعیض داشته باشد. بطور خاص، اگر یک بدافزار بگونه­ای برنامه­ریزی شده باشد که خودکار و بدون محدودیت­های جغرافیایی یا سایر محدودیت­ها گسترش یابد، ممکن است حداقل بر روی تمام دستگاه­هایی که از نرم­افزار مشابهی استفاده می­کنند، در هر کجا که باشند، اثر بگذارد.

بموجب حقوق بین­ الملل بشردوستانه، آندسته حملاتی که از ابزارها یا روش­های جنگی استفاده می­کنند که امکان هدایت آنها علیه یک هدف خاص نظامی وجود ندارد، یا آنکه عواقب آن نمی­تواند بشکلی قانونی محدود شود، ممنوع است. در بستر فضای سایبری، این بدان معناست که آنگونه ابزارهای سایبری که بدون تبعیض گسترش می­یابند و سبب تخریب می­شوند، غیرقانونی هستند. بر این اساس، ممنوعیت انجام حملات کورکورانه در حقوق بین­الملل بشردوستانه، نه تنها از جمعیت غیرنظامی در مناطق متاثر از درگیری­ها حفاظت می­کند بلکه – در عمل – از دولت­های ثالث نیز محافظت بعمل می­آورد که ممکن است ناخواسته تحت تاثیر چنین حملاتی قرار گیرند.

بنابراین، تنظیم موثر فعالیت­های سایبری در طول مخاصمات مسلحانه، مربوط به تمامی دولت­ها است. اینکه در حال توسعه ظرفیت­های نظامی سایبری هستند یا خیر، هر کجا که هستند و فارغ از اینکه آیا در حال مخاصمه هستند یا آنکه اساساً زمانی درگیر یک درگیری مسلحانه بوده­اند یا خیر، این مسئله صادق است.

 

محدودیت­های اعمال شده توسط حقوق بین­ الملل بشردوستانه موجب تفاوت [در رفتار دولت­ها] می­شود

اما، آیا واقعاً اهمیتی دارد که حقوق بین­ الملل بشردوستانه بر عملیات­های سایبری، به آن شکلی که تاکنون شرح داده شده است، رسماً اعمال می­شود یا خیر؟ صرف نظر از این که آیا چنین عملیات­های موجب قواعد ممنوع شده است یا خیر، میت­وان گفت که هیچ بازیگر مسئولیت­پذیری هرگز به بیمارستان­ها حمله نخواهد کرد یا اجازه نخواهد داد که غیرنظامیان تا سر حد مرگ منجمد شوند. از این گذشته، چنین رفتاری آنچنان ناشایست هست که نیازی نیست حقوق بین­الملل بشردوستانه آن را محدود کند: آیا همگان واقف نیستند که [ممنوعیت حمله به] بیمارستان­ها و غیرنظامیان نیازی به بحث ندارد؟

با وجود این، تاریخ نشان می­دهد که مسئله قابلیت اعمال حقوق بین­الملل بشردوستانه و حفاظت آن از افراد متاثر از درگیری­های مسلحانه، دارای پیامدهای عینی و ملموس است. در حالی که قواعد حقوقی به ندرت تنها دلیل تعیین­کننده در رفتار طرفین متخاصم هستند، نمونه­های بسیاری وجود دارد که نشان می­دهند حقوق بین­الملل بشردوستانه موجب بروز تفاوت [در رفتار دولت­ها] می­شود. بعنوان مثال، مطالعات نشان می­دهند که نحوه برخورد با اسیران جنگی، از جانب دولت­های عضو «کنوانسیون ۱۹۲۹ رفتار با اسرای جنگی ژنو»، بسیار بهتر بوده است. در مقابل، رفتار با اسرای جنگی که تحت حمایت آن کنوانسیون قرار نداشتند، بطور قابل توجهی سختگیرانه­تر بوده و منتج به مرگ و میر فراوان و رنج­های غیرقابل بیان شده است (برای نمونه بنگرید به اینجا، صفحه ۳؛ یا اینجا، بندهای ۵-۷ و ۱۲).

به همین دلیل است که دولت­ها خود را متعهد کرده­اند که تا آنجا که مقدور است، چه در زمان صلح و چه در طول درگیری­های مسلحانه، قواعد حقوق بین­الملل بشردوستانه را ترویج کنند. این تعهد مبتنی بر این ایده است که آشنایی صحیح با قواعد حقوق بین­الملل بشردوستانه برای کاربرد موثر آنها و در نتیجه محافظت از قربانیان درگیری­های مسلحانه ضروری است. برای نیروهای مسلح، اطمینان یافتن از رعایت به حقوق بین­الملل بشردوستانه یک اقدام پیچیده است که نیازمند اتخاذ روش­های رسمی و غیررسمی بمنظور بومی­سازی قوانین محدودکننده­ای است که توسط حقوق بین­الملل بشردوستانه وضع شده­اند (اینجا را ببینید، صفحات ۲۸-۳۱). به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه تمامی سربازان متوجه شده­اند که در تمامی اوقات و بدون ذره­ای تردید، [حمله به] چه افراد و اموالی ممنوع است، آموزش فشرده و مکرر تمامی ابعاد این قواعد، از جمله فضای مجازی، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

سرانجام، قابلیت اعمال حقوق بین­الملل بشردوستانه در عملیات­های سایبری نیز یکی از پیش­شرط­های اساسی برای اطمینان یافتن از پاسخ­گویی در برابر هرگونه نقض [ حقوق مخاصمات] است. دولت­ها بطور قانونی موظف­اند کسانی را که مرتکب جنایت جنگی شده­اند یا دستور به انجام چنین کاری داده­اند – بعبارتی دیگر، نقض جدی حقوق بشردوستانه – تحت پیگرد قرار داده و علیه آنها تعقیب کیفری بعمل آورند (بنگرید به اینجا، بند ۱۲). از این گذشته، حتی ممکن است در صفوف متخاصمان مسئولیت­پذیر نیز «آدم­های ناباب» وجود داشته باشد که تصمیم می­گیرند خارج از محدودیت­های تعیین شده­ی یک رفتار قابل قبول عمل کنند. این واقعیت که چنین رفتاری در فضای مجازی رخ می­دهد، دلیل بر آن نیست که با بی­کیفرمانی به آن پاداش داده شود.

نتیجه­ گیری و مسیر پیش­رو

مطمئناً، حقوق بین­الملل بشردوستانه تنها حوزه­ای از حقوق بین­الملل نیست که مشمول محدودیت­هایی بر نحوه­ی رفتارهای سایبری خصمانه است. بطور خاص، دولت­ها در پروتکل الحاقی اول تصریح کردند که هیچ تفسیری از حقوق بین­الملل بشردوستانه «نمی­تواند به نحوی مورد استفاده قرار گیرد که مبنایی برای مشروعیت یا مجاز بودن هرگونه اقدام تجاوزکارانه یا هرگونه توسل به زور دیگری باشد که با منشور ملل متحد مغایرت دارد.» بعبارتی دیگر، یک عملیات سایبری که با حقوق بین­الملل بشردوستانه مطابقت دارد کماکان ممکن است، بعنوان مثال، ممنوعیت توسل به زور را نقض کند. افزون بر این، برخی از اقدامات سایبری که در این مقاله از آنها یاد شد، ممکن است شامل سایر قواعد حقوقی بین­المللی نیز باشند که از آن جمله می­توان به اصول حاکمیت و عدم مداخله یا حقوق بین­الملل بشر اشاره کرد – همانطور که قبلاً در ارزیابی حمایت­های حقوق بین­المللی در برابر حملات سایبری علیه بخش­های مراقبت درمانی ذکر کردیم.

با این حال، جای تردید نیست که از میان شاخه­های مختلف حقوق بین­الملل، حقوق بشردوستانه نقش اصلی را در محافظت از غیرنظامیان در برابر خطرات ناشی از درگیری­های مسلحانه ایفا می­کند. همانطور که دیوان بین­المللی دادگستری قاطعانه اعلام کرده است که حقوق بین­الملل بشردوستانه مجموعه­ای از قواعد است که «بر رفتارهای خصمانه در جریان یک درگیری مسلحانه حاکم بوده و هدف از آن حفاظت افراد و اموال مختلف است» (بند ۱۵۳). همچنین، برخلاف سایر قواعد فوق­الذکر، زمانی که گروه­های غیردولتی مسلح طرف یک مخاصمه مسلحانه باشند، حقوق بین­الملل بشردوستانه بلاشک آنها را ملزم به رعایت خواهد ساخت (بنگرید به اینجا، بندهای ۵۳۹–۵۴۲، یا اینجا، صفحه ۸). بنابر همه این دلایل، درک این موضوع ضرورت دارد که در ارتباط با دسته­های مختلفی که دیوان بین­المللی دادگستری ذکر کرده است، حقوق بین­الملل بشردوستانه تا چه حدی در برابر صدمات سایبری حمایت بعمل می­آورد؛ اعم از اینکه این دسته­ها، غیرنظامیان نواحی جنگ­زده، بیماران و کارکنان یک بیمارستان باشند یا آنکه همچون زیرساخت­های اساسی غیرنظامی، جز اموال محسوب شوند.

همانطور که ملاحظه شد، استفاده از عملیات­های سایبری در درگیری­های مسلحانه می­تواند دارای عواقب بشردوستانه عینی باشد – خصوصاً اگر به نحوی بکار گرفته شوند که با حقوق بین­الملل بشردوستانه مطابقت نداشته باشند. همانطور که در پیش­نویس گزارش کارگروه با دستورکار آزاد ملل متحد ذکر شده است – که در طول هفته منتهی به نگارش این متن در حال مذاکره بود – « در بستر یک درگیری مسلحانه، حقوق بین­الملل بشردوستانه، تهدیدات و آسیب­های احتمالی را چه برای افراد و اموال غیرنظامی و چه برای سربازان کاهش می­دهد» (بند ۸۴؛ برای زمینه­های بیشتر بنگرید به تفسیریه کمیته بین­المللی صلیب سرخ بر این گزارش). دولت­های بیشتری بر قابل اعمال بودن حقوق بین­الملل بشردوستانه بر عملیات­های سایبری انجام شده در طول مخاصمات مسلحانه تصریح کرده­اند. از نظر ما، پیوستن همه دولت­ها به این اجماع رو به رشد، ضروری است. جامعه بین­المللی نباید جای هیچ­گونه تردیدی را باقی بگذارد: حتی جنگ­های سایبری نیز، محدودیت­هایی دارند.

* “Even ‘cyber wars’ have limits. But what if they didn’t?”, available at: https://www.ejiltalk.org/even-cyber-wars-have-limits-but-what-if-they-didnt/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *