حقوق بشر باید راهنمای تدوین معاهده ­ای راجع به همه­ گیری باشد

 [۱]

نویسندگان; Tim Hodgson [2]

        Roojin Habibi [3]

        Benjamin Mason Meier[4]

        Sara Davis[5]

برگردان و پژوهش؛ سیاوش علیزاده، دانشجوی دکترای حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی

ویراستار علمی؛ دکتر امیر مقامی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد

مجمع سازمان جهانی بهداشت (WHA) به منظور بررسی مزایای تدوین معاهده­ای راجع به همه­گیری در نوامبر ۲۰۲۱ جلسه­ فوق العاده­ای ترتیب خواهد داد. این جلسه به همت کارگروه تقویت آمادگی و واکنش سازمان جهانی بهداشت در موارد اضطراری سلامت و بهداشت (WGPR) با هدف ارزیابی مزیت تدوین هرگونه معاهده، موافقت نامه یا هر سند بین المللی جدید دیگری راجع به سازمان جهانی بهداشت حول محور آمادگی و واکنش در قبال همه­گیری تشکیل خواهد شد. [نظام بین الملل] حقوق بشر باید هدایت گر روند اصلاحات در حال توسعه و محتوای تعهدات حقوقی اعمال شده در سند مذکور باشد. حق بر سلامتی دولت ها را ملزم به ایفای تعهداتی می کند، از این رو نقطه کانونی تمامی اقدامات مرتبط با تدارک و واکنش به همه گیری ها خواهد بود. اصلاحات آتی در نظام حقوق بهداشت جهانی، از جمله احتمال تدوین معاهده­ای راجع به همه­گیری یا هرگونه بازاندیشی حقوقی دیگر، در بحبوحه همه­گیری کووید­۱۹ ممکن است به تحکیم یا به تضعیف شالوده تعهدات حقوق بشری؛ متکفل اقدامات پایدار، منصفانه و مؤثر در پیشگیری، آماده سازی و واکنش به همه­گیری­های احتمالی در آینده بیانجامد.

شمار وسیعی از مقامات ملل متحد مکرراً دولت­ها را به اتخاد واکنش­های حقوق بشر­محور در قبال همه­گیری­ها ترغیب نموده­اند که البته از این رهگذر موفقیت اندکی حاصل شده است. در عوض، بسیاری از دولت­ها در حوزه آمادگی و واکنش مبتنی بر رویکردهای حقوق بشری به کووید۱۹ اهمال کرده­اند. نظام­های سلامت و بهداشت ملی عموماً از طراحی سیستم پیشگیری از بیماری ها غفلت ورزیده­اند و واکنش­های داخلی به تضعیف نظام سلامت و حق­های جنسیتی و باروری[۶] [حقوق باروری به حقوق و آزادی‌های قانونی مربوط به باروری و بهداشت باروری گفته می‌شود] انجامیده است، طیف وسیعی از جمعیت حاشیه­نشین را به طور نا­­متناسبی متاثر نموده­است و از تضمین دسترسی برابر به واکسن کووید ۱۹ ناتوان بوده است. بررسی­های مستقل بعمل آمده توسط سیستم واکنش سازمان جهانی بهداشت، همصدا با نقدهای وارده از جانب مقامات دخیل در نظام حقوق بشر ملل متحد، دولت­ها را مکلف به ایفای وظایفی از جمله در ارتباط با ناتوانی یا عدم تمایل به همکاری آنها در اتخاذ رویکردهای مبتنی بر حقوق بشر، نسبت به پیشگیری و کاهش موارد اضطراری سلامت عمومی کرد­ه­اند. این رفتارهای ناقض حق بر سلامت و بهداشت عمومی، آنچنان واکنش در قبال همه­گیری را با اخلال روبرو کرده است که دبیرکل ملل متحد در محکومیت این روند، آن را به ” همه­گیری نقض حق­های بشری “[۷] تشبیه کرده است.

تدوین احتمالی سند پیش­نویس معاهده­ای راجع به همه­گیری می­تواند با گسترده و وخیم­تر نمایاندن این ناکامی­ها، این خطر بارز را که ” تعهدات حقوق بشری در تلاش برای تغییر شکل قواعد و حقوق بهداشت جهانی از بین رفته، کم اثر شده یا بد تعبیر شوند” در پیش چشم گذارد. نگرانی دیگری که باقی می­ماند آن است که روند شتاب زده تدوین سند پیش نویس معاهده بدون مشارکت رضایت بخش و قابل قبول جوامع مدنی و سازمان های اجتماعی، به دولت ها اجازه دهد به عادت همیشگی ” به حاشیه راندن نظام بین الملل حقوق بشر ” بلغزند. [۸] پژوهشگران ارشد، اساتید دانشگاه، کارشناسان و مدافعان حقوق بشر هشدار داده­اند که اصلاح نظام حقوقی بهداشت و سلامت جهانی می­تواند در آینده به تقلیل اهمیت و به حاشیه رانده شدن حقوق بشر در حکمرانی جهانی بهداشت منجر شود. به منظور پیشگیری از وقوع چنین وضعیتی، گروهی از کارشناسان یاد شده گرد هم آمدند تا با تدوین « اصول دهگانه حقوق بشری برای تدوین معاهده ای راجع به همه گیری » به هدایت مذاکرات تدوین معاهده یاری رسانند.

به جهت تضمین تدوین مبتنی بر حق­های بشری [ تدوین حق محور ] یک معاهده فرایندهای مشورتی مبتنی بر حق بر مشارکت وفق حقوق بین الملل ضروری و لازم هستند. معهذه، امکان حضور و مشارکت جوامع مدنی در پروسه مذاکرات تدوین معاهده و مشورت با ذی­نفعان تاکنون شدیداً محدود بوده است. کار­گروه ارتقای آمادگی و واکنش سازمان جهانی بهداشت به موارد اضطراری سلامت و بهداشت (WGPR)، به بازیگران غیر­دولتی فرصت اظهارنظر در روند این جلسات معمول و منظم را اعطا نکرده است.  پس از برگزار شدن جلسات مقدماتی پشت درهای بسته، تنها سازمان­های غیر­دولتی که دارای ارتباط رسمی با سازمان جهانی بهداشت هستند، صرفاً جواز نظارت بر مباحث و مذاکرات را دارند. حقوق بین الملل بشر و مؤثرترین عملکرد[۹] در حکمرانی جهانی بهداشت، مستلزم مشارکت کامل و معنادار طیف وسیعی از جوامع مدنی، سازمان ها و تشکیلات محلی[۱۰] و به ویژه افراد و گروه­های به حاشیه رانده شده است. همچنین لازم است که کشورهای با منابع درآمدی کم تا متوسط، جوامع مدنی و تشکیلات محلی مربوط به این دولت­ها، در روند تدوین پیش­نویس معاهده راجع به همه­گیری اظهارنظر کنند. مشارکت جهانی معنادار در فرایند تدوین، برای تضمین این است که هر گونه معاهده مربوط به همه گیری باید برای هدایت آمادگی و واکنش به وضعیت های اضطراری بهداشت عمومی، به طور کامل و جامع  اصول حقوق بشری را در بر گیرد تا بکوشد این آرزو را که کووید ۱۹ آخرین همه گیری است، برآورده سازد.

ورای فرایند اصلاح حقوق جهانی بهداشت و سلامت، محتوای اصلی یک معاهده­ راجع به همه­گیری باید مؤید و مبین تعهدات خاص حقوق بشری باشد. مشخصاً، معاهده­ای با چنین هدفی باید بر پایه­ی حق بشر بر سلامتی، منطبق بر اساسنامه سازمان جهانی بهداشت و در چارچوب تلاش برای: حفاظت از ظرفیت های اساسی بهداشت عمومی؛ تضمین موجود بودن، در دسترس بودن و کیفیت امکانات تشخیصِ؛ داروها، واکسن ها، نوع درمان و دیگر خدمات بهداشت و سلامتی؛ و تضمین دسترسی به نیازهای ابتدایی در طول دوران قرنطینه باشد. افزون بر این، به عنوان مبنا و اساس یک معاهده­ راجع به همه­گیری، حقوق بشر می­تواند و باید چارچوبی برای اقدامات مربوط به بهداشت عمومی مبتنی بر حقوق فراهم کند، از آن جمله؛ رعایت برابری و عدم تبعیض در خصوص واکنش نسبت به همه­گیری، مشارکت جوامع آسیب دیده، شفافیت در اتخاذ تصمیمات دولتی و مسئولیت در قبال نتایجِ  وضعیت سلامتی و حمایت از حقوق اشخاص. در ارزیابی محدودیت های نظام حقوق بشر در حمایت از سلامت عمومی باید گفت؛ معاهده­ای با موضوع همه­گیری باید بستری برای توجیه و ایضاح علل اعمال اقدامات محدود کننده در واکنش به تهدید بروز همه­گیری فراهم کند و سازکارهای کنترل کننده ای به منظور تسهیل در پاسخگویی دولت وفق حقوق جهانی بهداشت پیش بینی نماید.

این عناصر شکلی و ماهوی برای تسهیل تحقق حقوق بشر در سطح جهانی با بالاترین درجه استاندارد بهداشت و سلامت به یک میزان ضروری هستند. در راستای یاری رساندن به دولت ها به منظور تحقق بخشیدن به تعهدات حقوق بشری خود نسبت به پیشگیری، درمان و کنترل تهدیدهای ناشی از همه گیری، تقویت نظام حکمرانی جهانی بهداشت از رهگذر سازمان جهانی بهداشت، نهادی که باید به شکلی مؤثر به همکاری و کمک رسانی بین المللی نظم و نسق دهد، امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. حق به سلامتی بستری برای همبستگی جهانی در آماده سازی و واکنش در هنگام بروز همه­گیری فراهم می­آورد، اما برای محقق کردن این تعهدات جهانی ضروری است که سازمان جهانی بهداشت و دولت­های عضو آن، حقوق بشر را به عنوان شاخص و محور تدوین و توسعه معاهده­ای راجع به همه­گیری قرار دهند.

در نهایت باید گفت، معاهده­ای با موضوع همه­گیری قادر نخواهد بود چالش­های کنونی مرتبط با دسترسی نابرابر جهانی به واکسن و درمان های مختص به کووید۱۹ را مرتفع سازد، مگر آنکه رهبران جهان به عنوان وضعیتی اضطراری، با هدف در دسترس بودن حداکثری واکسن و درمان­های مورد نیاز برای مقابله با همه گیری کووید۱۹ لغو موقت مالکیت معنوی فرمول این اقلام را اعلام نمایند. اجتناب از این کار به نقض مستمر تعهدات حقوق بشری دولت­ها منجر می­شود که کمترینِ آن، نقض حق بر سلامتی، حق حیات، حق به برابری و منتفع شدن از پیشرفت[۱۱] های علمی خواهد بود.

[۱] https://opiniojuris.org/2021/11/22/human-rights-must-guide-a-pandemic-treaty/

[2]  تیموتی فیش هاجسون مشاور حقوقی در کمیسیون بین المللی حقوقدانان

 [۳] روژین حبیبی نامزد دریافت دکترای دانشگاه یورک – کانادا

[۴]  بنجامین میسون میر استاد سیاست بهداشت جهانی دانشگاه کارولینای شمالی – ایالات متحد امریکا

[۵]  سارا دیویس محقق ارشد در پروژه سلامت و حقوق دیجیتال در مرکز جهانی بهداشت، موسسه مطالعات بین الملل و توسعه ژنو

[۶] https://www.ohchr.org/en/issues/women/wrgs/pages/healthrights.aspx

[7] https://www.theguardian.com/global-development/2021/feb/22/world-faces-pandemic-human-rights-abuses-covid-19-antonio-guterres

[8] Amnesty International. Annual Report: State of the World’s Human Rights 2020/21. Https://www.amnesty.org/en/latest/news/2021/04/annual-report-covid19-decades-of-oppression-inequality-abuse/.

[9] Best practice

[10] community organizations

[11] بند ب از ماده ۱۵ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *