پیگیری هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد: لحظات مهم و موضوعات کلیدی

پیگیری هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد: لحظات مهم و موضوعات کلیدی
نویسندگان: Katherine Fang و Clara Apt
مترجم: کتایون اشرفی: دانشجو دورۀ دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی
ویراستار: دکتر نسرین مصفا: استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سخن مترجم: با توجه به آنکه جلسات سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدارهای حاشیۀ آن، همواره مرکز توجه پژوهشگران و منشا اتفاقات مهمی برای جامعۀ جهانی بوده است، اکنون که به اواخر سال۲۰۲۲ نزدیک می‌شویم، بررسی گزارشات، نشست‌های حاشیه‌ای و مباحث مطروحه در هفتاد و هفتمین نشست سالانۀ مجمع عمومی مفید فایده به نظر می‌رسید که در این راستا، ترجمۀ حاضر، تقدیم حضور می‌گردد.
هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) در برهه‌ای پرمخاطره، به ویژه برای صلح و امنیت بین‌المللی، برگزار شد. جنگ در اوکراین، شبح از سرگیری رقابت قدرت‌های بزرگ، مخاصمات و بحران‌ها در سراسر جهان، نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد را تهدید می‌کند. در عین حال، در رابطه با همکاری چندجانبه در مواجهه با چالش‌های فراملی، از تغییرات اقلیمی تا بیماری‌های همه‌گیر و عدم اشاعۀ تسلیحات هسته‌ای، هرگز به این اندازه نیاز مبرم وجود نداشته است.
در این زمینه، رهبران جهان و نمایندگان جامعه مدنی، از ۱۳ تا ۲۷ سپتامبر در شهر نیویوک گردهم آمدند که در مورد این مسائل و سایر موضوعات بحرانی بحث کنند.
در بازۀ زمانی اشاره شده، وبسایت Just Security لحظات و رویه‌های مهم هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مورد توجه قرار داده است. ما از شما دعوت می‌کنیم که جهت دسترسی به آخرین تفاسیر هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی، به طور متوالی به این سایت مراجعه کنید؛ چراکه جهت انعکاس جلسات مجمع، سخنرانی‌ها، نقل قول‌های قابل توجه، تجزیه و تحلیل کارشناسان و موارد دیگر، به روزرسانی شده است.
تحلیل‌های کارشناس مربوط
مجموعه‌ها
آرشیو مجمع عمومی سازمان ملل
پوشش Just Security در رابطه با مسائل مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از انتقادات مرتبط با خط مشی و اجرای مسئولیت‌پذیری تا حفاظت از عدالت بین‌المللی.
آرشیو جنگ روسیه و اوکراین
فهرستی از بیش از ۱۰۰ مقاله از پوشش Just Security در مورد مخاصمۀ اوکراین، با موضوعاتی طبقه‌بندی شده از اطلاعات نادرست جنگ و پیامدهای اقتصادی تا مسائل مربوط به نسل‌زدایی و اشاعۀ هسته‌ای.
سالگر سقوط کابل
مجموعه مقالات به مناسبت یک سالگی تسلط طالبان در افغانستان.
مقالات
سازمان ملل
نشست سران سازمان ملل متحد در ارتباط با آینده: پیشبرد چندجانبه‌گرایی در عصر ژئوپلیتیک فرارقابتی
همزمان با آغاز هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ریچارد پونزیوRichard Ponzio و جوریس لاریکJoris Larik ، نیاز به پرداختن به چالش‌های ژئوپلیتیکی در بحبوحۀ جو بین‌المللی خصمانه را تحلیل کرده‌اند.
سازمان ملل متحد در بازنگری: به چالش کشیدن حق وتو شورای امنیت
شاملا کندیا تامپسون Shamala Kandiah Thompson، کارین لاندگرن Karin Landgren و پل رومیتا Paul Romita، در مورد حق وتوی ناقص شورای امنیت و کاستی‌های اخیر آن مباحثی را ارائه داده‌‌اند.
حقوق بشر
گزارش سازمان ملل متحد، دولت چین را در جنایات علیه بشریت شریک می‌داند. اقدام بعدی چیست؟
سوفی ریچاردز Sophie Richardson در مورد پیامدهای گزارش اخیرا منتشر شده در رابطه با نقض حقوق بشر چین علیه اقلیت‌های قومی و اینکه چگونه جامعه جهانی در آینده می‌تواند دولت چین را مسئول قلمداد کند، بحث کرده است.
حقوق بشر در مرکز توجه
جیمز گلدستون James A. Goldston جهت تقویت جنبش حقوق بشر معاصر در پرتو اصلاح دموکراتیک و عادلانه پیشنهاداتی را ارائه داده است.

گام‌های بعدی در مسیر مسئولیت‌پذیری و امنیت پناهندگان روهینگیا
تون خین Tun Khin بحران جاری پناهندگان روهینگیایی و اقدامات نادرست دولت میانمار را ارزیابی‌ کرده و در عین حال از جامعۀ بین‌المللی درخواست می‌کند که حمایت‌های بشردوستانۀ بیشتری را برای پناهندگان فراهم کند.
جنسیت و توانمندسازی زنان
مبارزۀ زنان کارآفرین افغان برای حفظ آزادی اقتصادی
منیژه وافق Manizha Wafeq به بررسی این موضوع پرداخته که چگونه سیستم‌های اقتصادی و حقوقی طالبان، زنان صاحب مشاغل در افغانستان را که تعداد آن‌ها رو به کاهش است، در مضیقه قرار داده است.
بررسی حقوقی ابزارها و روش‌های جدید جنگ با نگاهی جنسیتی
آندریا فاریس جیمنز Andrea Farres Jimenez استدلال کرده‌است که بر مبنای کنوانسیون‌های ژنو و پروتکل‌های الحاقی آن‌ها، سیستم‌های هوش مصنوعی موجود در مخاصمه باید جنسیت را در نظر بگیرند.
مبارزه با تروریسم
دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل خواهان افزایش هفت برابری بودجه است. اول، با عملکرد ضعیف و خطرات مقابله کنید.
لری اتری Larry Attree، علل و آثار قصور سازمان ملل در مبارزه با تروریسم را بررسی کرده و تغییرات ساختاری را جهت مؤثرتر کردن تلاش‌های این سازمان، پیشنهاد داده است.
اقدامات سرکوب‌گرایانۀ توهین‌آمیز «ضد تروریسم» در خاورمیانه، جامعۀ مدنی مستقل را خفه می‌کند
فیونوالا نی آئولین Fionnuala Ní Aoláin نوشته است که استراتژی‌های «ضد تروریسم» در اسرائیل و عربستان سعودی، چگونه افراد و گروه‌هایی را هدف قرار داده‌اند که بتوان به دنبال پاسخگویی دولت‌ها بود.
سیاست جدید مبارزه با تروریسم بایدن در سومالی: هشدارها و ابهامات
لوک هارتیگ Luke Hartig تصمیم دولت بایدن را در راستای اعزام ۵۰۰ سرباز به سومالی و انجام حملات علیه الشباب تحلیل کرده است.

منع گسترش
سازمان ملل متحد در بازنگری: شورای امنیت و تسلیحات کشتار جمعی
با عدم موفقیت کنفرانس بررسی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای ۲۰۲۲ ، کارین لندگرن Karin Landgren نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد را در قاعده‌مندسازی تسلیحات کشتار جمعی، تجزیه و تحلیل کرده است.
دهمین کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای: در رابطه با نظم هسته‌ای جهانی، چه چیز در خطر است؟
سانگ مین کیم Sang-Min Kim، در رابطه با اهداف دهمین کنفرانس بازبینی طرفین معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ایNPT، نظرات کلیدی کارشناسان را بررسی کرده است.
اقلیم
نشست خوب، نشست بد: پس از نتایج مختلط نشست۲۶، قدم بعدی چیست؟
بن آبراهام Ben Abraham و جوسلین پری Jocelyn Perry «نتایج مختلط» کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ را تجریه و تحلیل کرده و استدلال می‌کنند که اجرای موافقت‌نامۀ پاریس ۲۰۱۵، به تعهد دولت‌ها در مقابله با تهدید تغییرات اقلیمی بستگی دارد.
کمک بین‌المللی بلندمدت اقلیمی در رابطه با پاکستان، معامله‌ای سخت اما ضروری است. در اینجا به چرایی پاسخ داده می‌شود.
در شرایطی که کشور پاکستان سیل‌های ویرانگری را متحمل شده، مایکل کوگلمن Michael Kugelman آسیب‌پذیری شدید اقلیم این کشور و نیاز به کمک‌های بین‌المللی را بررسی کرده است.
جلسات و سخنرانی‌های کلیدی
۱۵ سپتامبر
مجمع عمومی (۱۰:۰۰ صبح به وقت شرق ایالت متحده): دومین جلسه عمومی و ادای احترام به ملکه الیزابت دوم
نشست دوم شامل ادای احترام به ملکه الیزابت دوم بود که با بیانیه‌هایی از سوی نیوزلند، آنتیگوا و باربودا، جامائیکا و گروه آسیا و اقیانوسیه همراه شد.

• چابا کوروشی Csaba Kőrösi، رئیس هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد
o در مورد ملکه الیزابت دوم
 “او بیان داشت زمانی که سازمان ملل توسط نسل‌های آینده قضاوت می‌شود، امید من این خواهد بود که «صداقت، تمایل ما برای رهبری و عزم ما برای انجام کار درست، با مرور زمان، ارزش خود را اثبات می‌کند ». تشابهات میان این سخنان و توصیف صفات ایشان، روشن است.”
• آنتونیو گوترش António Guterres ، دبیر کل سازمان ملل متحد
o در مورد ملکه الیزابت دوم
 “ملکه الیزابت گرانش سیاسی را به چالش کشید. او یک دیپلمات تمام عیار بود. و اغلب به عنوان تنها زن حاضر در اتاق، از مهارت‌های دیپلماتیک خود استفاده می‌کرد. زمانی که سازمان ما و ملکه الیزابت، هر دو در دوران جوانی و ابتدایی خود به سر می‌بردند، او در همین تریبون ایستاد و از رهبران خواست تا وفاداری خود را به آرمان‌های منشور ملل متحد نشان دهند.”
• باربارا وودوارد Barbara Woodward، نمایندۀ دائم بریتانیا در سازمان ملل متحد
o در مورد ملکه الیزابت دوم
 با نگاه به گذشته‌، در می‌یابیم که برخی امور باید به گونه‌ای دیگر انجام می‌شدند یا اصلاً انجام نمی‌شدند. و در مواجهه با پیچیدگی تاریخ، وی اهمیت بردباری و مصالحه را به ما یادآوری کرد؛ بدین صورت که گذشته را پاس بداریم اما خود را مقید به آن ندانیم.
کنفرانس مطبوعاتی (۱۲:۱۰ عصر به وقت شرق ایالت متحده) : کنفرانس آمینه جی محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، لئوناردو گارنیر، مشاور ویژه دبیرکل در نشست تحول آموزش و استفانیا جیانینی (یونسکو)
پیش از نشست تحول آموزش که بین ۱۶ تا ۱۹ سپتامبر برگزار شده و یکی از اجلاس‌های سطح سران هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تشکیل می‌داد ، برای خبرنگاران کنفرانسی تشکیل شد.
• آمینه جی محمد Amina J. Mohammed، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد
o در ارتباط با آموزش:
 تغییر تدریجی دیگر به عنوان یک گزینه محسوب نمی‌شود. بنابراین، در رابطه با هر نسل، یک بار فرصت برای ما فراهم می‌شود که به شکلی اساسی، آموزش را تغییر داده و آن را برای هدف آماده کنیم؛ جامعه بین‌المللی گرد هم می‌آیند تا روند پیشرفت اهداف توسعۀ ۴ را تغییر داده و جهت تحول بسیار عمیق‌تر در یادگیری، شروع به کاشت بذر کنند.
• لئوناردو گارنیر Leonardo Garnier، مشاور ویژه دبیرکل در نشست تحول آموزش
o در ارتباط با آموزش:
 “وقتی که آموزش را تامین مالی نمی‌کنید و در آموزش صرفه جویی می‌کنید که بودجه را متعادل کنید، شما یک اقتصاددان بد سلطنتی هستید. زیرا آنچه در کوتاه مدت پس انداز می‌کنید، بسیار کمتر از چیزی است که در بلندمدت از دست می‌دهید.”
• استفانیا جیانینی Stefania Giannini ، دستیار دبیر کل در بخش آموزش
o در ارتباط با جوانان:
 اولین نتیجه ما، به رسمیت شناختن نقش جوانان، نه تنها به عنوان ذی‌نفعان تغییرات، بلکه به عنوان فعالان این عرصه است. بیانیۀ جوانان، مجموعه‌ای از توصیه‌ها را به سیاست‌گذاران تشریح می‌کند، تعهدات و اقدامات جمعی جوانان را برجسته کرده و آن را به دبیرکل ارائه می‌کند تا در طول اجلاس، در ارتباط با آن، اقداماتی انجام شود.
گزارش دبیرکل در مورد عملکرد سازمان
قبل از تشکیل اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گوترش دبیرکل سازمان ملل، گزارش سالانه خود را منتشر کرد. دبیرکل دربارۀ دستاوردها و چالش‌های پیش روی سازمان نوشت.
• آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد
o در ارتباط با اقلیم:
 “در بیست و ششمین جلسه کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی، که در گلاسکو، بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی برگزار شد، کشورهای عضو متعهد شده‌اند که در راستای محدود کردن دما به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نسبت به سطوح پیش از صنعتی شدن، رسیدن به اهداف صفر خالص و حذف تدریجی یارانه‌های سوخت ناکارآمد، تلاش‌های خود را تغییر دهند. در حال حاضر، بر دولت‌ها و بخش خصوصی فشار می‌آوریم تا به این تعهدات عمل کرده و تغییری سریع و عادلانه به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر را تضمین کنند.”

o در ارتباط با خلع سلاح:
 “در کار ما، خلع سلاح در مرکز توجه است. با افزایش هزینه‌های نظامی به بالاترین سطح از زمان پایان جنگ سرد، یعنی ۲.۱ تریلیون دلار، ما از فرآیندهای بین دولتی که هدف تضمین یک حوزۀ سایبری ایمن، مطمئن و صلح آمیز را داشتند، حمایت کردیم، به بحث‌های کارشناسی در مورد سیستم‌های تسلیحاتی خودکار کشنده کمک کردیم و در رابطه با ایجاد یک فرآیند بین دولتی جدید جهت کاهش تهدیدات نظامی در فضا ماورای جو، مساعدت داشتیم.”
o در رابطه با کووید:
 “همه‌گیری بیماری کرونا COVID-19 همچنان ادامه دارد و با واکسینه شدن کمتر از ۲۰ درصد مردم در کشورهای کم‌درآمد، روند درمان، نابرابر است. ”
o در رابطه با اوکراین:
 “پس از شروع جنگ در اوکراین، به طور مستمر از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور در راستای منشور ملل متحد و در مورد نیاز به رعایت حقوق بین‌الملل و مسئولیت‌پذیری صحبت کردیم.”
 “همچنین به طور فعالانه در مذاکرات مربوط به تسهیل صادرات بلامانع غلات، سایر مواد غذایی و کود شیمیایی، برای کمک به مقابله با بحران جهانی غذا، شرکت کردیم که منجر به ابتکار غلات دریای سیاه شد که تحت نظارت سازمان ملل، توسط اوکراین، فدراسیون روسیه و ترکیه، در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد.”
o در ارتباط با تعهدات سازمان ملل:
 دبیرکل گزارش مهم “دستور کار مشترک ما”۲۰۲۱ را مورد توجه قرار داد که در پاسخ به درخواست کشورهای عضو، چشم انداز خود برای سازمان ملل را بیان می‌کند. این گزارش “شامل پیشنهاداتی در مورد راه‌هایی جهت تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی، پیشگیری و مدیریت بحران‌ها و مقابله با تهدیدات جاری و جدید برای امنیت است. در در واکنش، کشورهای عضو پیشنهاداتی را اعلام کرده‌اند که می‌توانند فوراً حرکتی رو به جلو داشته‌باشند و در مواردی که برای انجام دستور کار مشترک ما، به کار و گفت‌وگوی بیشتر نیاز است، به طور کامل درگیر هستند.”

۱۴ سپتامبر
مجمع عمومی (۱۰:۰۰ صبح به وقت شرق آمریکا): جلسه سازماندهی عملکرد مجمع عمومی (جلسه در رابطه با نحوۀ ادارۀ مجمع عمومی)
این جلسه مربوط به تصویب رسمی دستور کار هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی و تخصیص موارد بود.
کنفرانس مطبوعاتی (۱۱:۳۰ صبح به وقت شرق آمریکا): کنفرانس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مورد هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی
در مورد هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی، برای خبرنگاران کنفرانس مطبوعاتی تشکیل شد.
• آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
o در رابطه با اوکراین:
 “[ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه] و من این فرصت را داشتیم که در مورد طرح غلات دریای سیاه و گسترش احتمالی آن بحث کنیم… ما موانعی را که همچنان در رابطه با صادرات مواد غذایی و کود روسیه وجود دارد، مورد بحث قرار داده‌ایم.”
 “ساده لوحانه است اگر فکر کنیم به [صلح] نزدیک شده ایم… مساعی جمیلۀ من آماده است، اما در حال حاضر، من گمان نمی‌کنم که شانس یک توافق صلح، کم باشد… لذا، بدیهی است که به مذاکرات با هر دو طرف ادامه می‌دهم و امیدوارم که روزی بتوان به سطح بالاتری از گفتگو رسید.”
o در رابطه با اقلیم
 “چه پاکستان باشد، چه شاخ آفریقا، ساحل، جزایر کوچک یا کشورهای کمتر توسعه یافته، آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان – که هیچ اقدامی برای ایجاد این بحران انجام ندادند – بهای هولناکی را برای چندین دهه نارضایتی ایجاد شده توسط منتشرکنندگان بزرگ می‌پردازند.”
 “دما را پایین بیاورید – در همین لحظه… امروز، جهان را سیل‌زده نکنید. فردا غرقش نکنید.”
o در ارتباط با تعهدات سازمان ملل:
 “بحث عمومی امسال باید در مورد ایجاد امید باشد. این امید تنها از طریق گفتگو و بحث، که قلب تپنده سازمان ملل است، به دست می‌آید”.
 “همبستگی پیش‌بینی‌ شده در منشور ملل متحد، به وسیلۀ اسیدهای ناسیونالیسم و منافع شخصی، بی‌توجهی هولناک نسبت به فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد جهان پیرامون ما، سیاستمدارانی که برای جلب طرفدار، بدترین غرایز مردم را به بازی می‌گیرند، تعصب، تبعیض، اطلاعات غلط و سخنان نفرت‌انگیز که مردم را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد، فرا گرفته شده است.»
۱۳ سپتامبر
مجمع عمومی (۳:۰۰ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا): اولین جلسۀ عمومی و افتتاحیه اجلاس توسط رئیس مجمع عمومی
اولین جلسه به سازماندهی نحوۀ کار اجلاس هفتاد و هفتم مجمع عمومی اختصاص داشت.
• چابا کوروشی، رئیس هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد
o در ارتباط با اوکراین:
 “جنگ باید متوقف شود. جنگ، مردم، توسعه، طبیعت و رویاهای میلیون‌ها نفر را می‌کشد.”
o در ارتباط با اقلیم:
 “بحران آب در شرف تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تهدید بعدی ما است. هفته‌های اخیر شاهد دمای بی‌سابقه، آتش‌سوزی‌های عظیم و سیل‌های ویرانگر بوده‌ایم. به نظر می‌رسد که مادر طبیعت در حال مبارزه است.”
 ما به حالت عادی قبلی باز نخواهیم گشت. تنها راه دستیابی به نتایج بهتر، تغییر است. سیرتحولی که ما به آن نیاز داریم، از قبل شناخته شده هستند.”
o در ارتباط با خلع سلاح:
 “در ۴۰ سال گذشته، خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، هرگز بیشتر از امروز نبوده است. این حقیقت تهدیدآمیز، باعث می‌شود که همۀ ما حول موضوع خلع سلاح متحد شویم. این موضوع در مورد سلاح‌های کوچک و سلاح‌های سبک، که تکثیر آن‌ها مانع بزرگی برای توسعه و پیشرفت ما در سراسر جهان است، نیز صدق می‌کند،.”

o در ارتباط با تعهدات سازمان ملل:
 “این سازمان به عنوان مکانی برای ایجاد اعتماد – برای ایجاد صلح و امنیت، توسعه و حقوق بشر ایجاد شده است. ما مدیون ۸ میلیارد شهروند خود هستیم، مردمی که اینجا هستیم تا اهداف‌مان را پیش‌برده و در رسیدن به آن‌ها موفق باشیم.”
 “همچنین باید فعالانه با جوانان ارتباط برقرار کنیم و آن‌ها را در کاری که انجام می‌دهیم درگیر کنیم تا وقتی که در این کرسی‌ها قرار می‌گیرند، بتوانند طرح‌ها و ایده‌های بهتری نسبت به ما داشته باشند.”
• آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
o در رابطه با آینده:
 “ما در طول کار خود برای پیشبرد صلح، حقوق بشر و توسعه پایدار، با جهانی در خطر روبرو هستیم.”
 “پرداختن به چالش‌های مشترک، مستلزم همبستگی مستمر است، همچنانکه در سایر چالش‌های جهانی، تعهد و پتانسیل بزرگ این سازمان را اثبات کردیم. سازمان ملل متحد خانۀ همکاری است. و مجمع عمومی زندگی در آن خانه است.”
 “مذاکره. مشاوره، دیپلماسی. این ابزارهای ابدی، نشان‌دهنده بهترین مسیر برای رسیدن به جهانی بهتر و آرام‌تر است.”

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *